Podle současného znění zákona o daních z příjmů si mohou podnikatelé odečíst z daní náklady na dosažení, zajištění a udržení příjmů.

"Finanční úřady nicméně v praxi tyto náklady na dopravu zaměstnanců do místa výkonu práce v regionech s nedostatkem pracovních sil a špatnou dopravní obslužností za uznatelné nepovažovaly," řekl týdeníku Jan Hladký z advokátní kanceláře Havel & Holásek, která s komorou a unií na návrhu spolupracovala. Pro řadu lidí z hůře dostupných míst se pak podle Profitu pracovat nevyplácí a zůstávají raději doma na podpoře nebo sociálních dávkách.

Pokud zaměstnavatel dopravu hradí, zvyšují se mu náklady a stává se nekonkurenceschopným. "Je třeba zároveň stanovit, aby takto získaný benefit nebyl zdaněn na straně zaměstnance. A také vyřešit otázku zbytečného příspěvku na dopravu zaměstnanců v zákoně o zaměstnanosti," uvedl Hladký. Proto požaduje současně osvobodit od daně z příjmu nepřímý prospěch, který by zaměstnanec změnou získal.

Rozpočet by přišel až na dvě miliardy

Navrhovaná změna by podle odhadů Hospodářské komory připravila státní rozpočet o jednu miliardu až dvě miliardy korun. Státu by ale podle týdeníku přinesla i výhody. Odpadly by totiž například náklady na příspěvek na dopravu zaměstnanců v rámci aktivní politiky zaměstnanosti, díky vyšší zaměstnanosti stoupne výběr daní, a naopak klesnou náklady na podporu v nezaměstnanosti.

Ministerstvo financí se proti navrhované změně nestaví. "Umím si představit, že když zaměstnavatel zajistí svoz zaměstnanců, bude si moci náklady odečíst z daní a současně to nebude považováno za příjem zaměstnance. A pokud to je považováno za příjem, bude osvobozen od daně," řekl týdeníku náměstek ministra financí Peter Chrenko. Nový zákon daně z příjmů, který ministerstvo připravuje, má začít platit v lednu 2010.