Výroba aut vylepšuje obraz celého průmyslu a zahraniční obchod se i díky tomu ocitá poslední dobou v přebytku, ačkoli někteří experti varovali před přílišnou závislostí na tomto odvětví.

Největším tuzemským výrobcem osobních aut je Škoda Auto (loni 623 529 vozů), následuje kolínská TPCA (308 478 aut). V příštím roce začne vyrábět korejská automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. V první fázi chce Hyundai vyrábět 200.000 vozidel ročně, plná kapacita bude znamenat výrobu o 100.000 vyšší.

Nejvíce lidí pracuje v dodavatelském sektoru

Při vzniku samostatné České republiky v roce 1993 v automobilovém průmyslu pracovalo přes 88.000 lidí. V dalších třech letech se jejich počty snížily, ale už v roce 1997 se odvětví vrátilo k výchozímu stavu, a od té doby s výjimkou let 1999 a 2003 dává práci stále většímu počtu lidí.

Nejvíce, téměř 73 procent, jich pracuje v dodavatelském sektoru. Nejvíc lidí přitom pohltí středně velké firmy. Více než 1500 pracovníků zaměstnává pouze 14 firem, největší podíl mají firmy do 250 zaměstnanců (celkem 61 firem) a zbytek tvoří firmy od 250 do 1500 pracovníků (celkem 81 firem).

Mzdy nad celorepublikovým průměrem

Mzda ve sdružení má v podstatě rovnoměrně rostoucí charakter a loni byla v porovnání s rokem 1993 téměř čtyřnásobná. Činila 24 291 Kč, což proti konci roku 2006 představuje nárůst o 7,53 procenta.

Průměrná mzda v dělnických profesích v roce 2007 dosáhla 20 768 Kč, což představuje nárůst o 7,61 procenta. Průměrná mzda u firem SAP je přitom dlouhodobě o více než 11 procent vyšší než činí průměr za celou Českou republiku.

Členskou základnu SAP tvoří k letošnímu 18. únoru 156 firem. Kromě Škody Auto a TPCA je to například ještě MTX, Tatra, Avia Ashok Leyland Motors, Iveco Czech Republic, Jawa Moto. Dále ji tvoří dodavatelské firmy, například AGC Automotive Czech, Barum Contitnental, Brano Group, TI Automotive AC, Fezko, Gumotex, Motorpal aj.