Mistrovství světa je prostě třeba přidat na seznam důvěrně známých předmětů - prodloužení penisu, nabídek rychlého zbohatnutí, zlevněných kanadských léků - využívaných jako návnada pro kliknutí některými online marketingovými obchodníky. Podle zprávy softwarové firmy Symantec byla od letošního března až čtvrtina veškerého celosvětového spamu spojená se šampionátem ve fotbale.

Není se čemu divit. Stovky miliónů fanoušků po celém světě jsou přilepeni k televizním obrazovkám a sledují zápasy MS. Mezinárodní fotbalová federace FIFA odhaduje, že finále posledního světového šampionátu v roce 2006 sledovalo 715 miliónů lidí. Při odhadem 120 miliardách nových spamů zahlcujících denně internet je obvyklým trikem marketingových šíbrů chňapnout po nejžádanějších námětech, o kterých si lidé prostě musejí - a chtějí - číst.

Spameři prohledávají zpravodajské servery a pátrají po celosvětových událostech, které budou moct vplést do kolonky předmět v hlavičce e-mailové zprávy. Antispamoví profesionálové uvádějí, že každá sledovaná událost se může stát předmětem - pomoc krachujícím bankám, konfiskace domů, ropná skvrna v Mexickém zálivu. "Použijí cokoli, jakoukoli velkou událost nebo mezník," říká analytik Paul Wood, který pracoval na zprávě Symanteku.

Devět zpráv z deseti jsou spamy

V rámci celého e-mailového světa je téměř 90 procent zpráv spam, dodává zpráva firmy Symantec. Provozní náklady spamerů jsou tak nízké, že vydělávají, i když nákup doopravdy uskuteční jen nepatrná část příjemců. Odhadem to udělá jen jeden z 12 miliónů lidí, uvádí společná studie Kalifornské univerzity a neziskového počítačového výzkumného střediska International Computer Science Institute (ICSI).

Tento průmysl produkuje roční zisky ve výši možná stovek miliónů dolarů, přičemž náklady na posílání spamů jsou "prakticky nulové," uvádí spoluautor studie Stefan Savage.

Generátory spamů používají nejžádanější témata, aby nalákaly uživatele internetu ke kliknutí na odkazy, kde na ně čekají servery nabízející zboží, sbírající o nich osobní informace anebo shromažďující IP adresy, které spameři mohou využít k rozesílání dalších nevyžádaných e-mailových zpráv.

Za každý e-mail se má kvůli spamu platit, navrhují odborníci

Nevyžádaná pošta obtěžuje milióny lidí po celém světě. Zaměstnanci internetového portálu Yahoo ale přišli na způsob, jak by mohlo ubýt velké množství spamu. Chtějí toho docílit pomocí takzvaných elektronických známek, které by byly obdobou tradičních poštovních variant. To by mělo pomoci odlišit opravdové e-maily od spamu.

Podle návrhu by každý člověk zakoupil za jeden americký cent, což je asi 18 haléřů, elektronickou poštovní známku. Tu by jednoduše připojil ke každému odeslanému e-mailu, přičemž každá známka smí být použita pouze jednou. Spamové filtry v poštovních programech by poté automaticky třídily e-maily. Ty, které nemají ověřenou poštovní známku, by byly zařazeny mezi nevyžádanou poštu.

Při zakoupení elektronické známky by lidé peníze posílali na účet CentMail, což je název celého projektu zaměstnanců společnosti Yahoo. Celý výtěžek by byl následně poukázán na dobročinné účely. [celá zpráva]