Hlavní obsah

MWC 2018: Zájem o mobily v Česku vázne, dodávky loni klesly o deset procent

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Barcelona

Odbyt mobilních telefonů dodaných na český trh loni klesl o deset procent na 5,16 miliónu. Z toho 4,7 miliónu bylo určeno pro koncové zákazníky, zbytek pro podniky. Vyplývá to z údajů společnosti Gartner, které byly zveřejněny během veletrhu mobilních technologií Mobile World Congress v Barceloně.

Foto: Mario Anzuoni, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Největší podíl na trhu měl Samsung s 26 procenty, následoval Apple s 22 procenty a společnost Huawei, která měla 11 procent trhu. Následují značky TCL Communications, ZTE a LG.

V roce 2016 se odbyt telefonů dodaných na český trh meziročně zvýšil o 16 procent. Odbyt znamená počet telefonů, které výrobce dodá do distribuční sítě, nikoliv skutečný prodej. Ten mohl být podle dostupných informací zhruba o 1,5 miliónu nižší.

Samotný prodej telefonů podle společnosti GfK loni rostl jednociferným tempem.

"Překvapením byl do jisté míry prodej klasických telefonů, které skončily na podobném objemu jako předchozí rok. Váha chytrých telefonů však byla nadále dominantní a představovala 84 procent veškerých prodaných telefonů v ČR za uplynulý rok. Zvyšuje se nadále poptávka po chytrých telefonech s větším displejem. V prosinci 2017 pak tvořily smartphony s displejem včetně a nad 5,5 palce již 18 procent celkového prodeje smartphonů," uvedl Zdeněk Bárta z GfK.

Pět tisíc korun a méně

Výrobci se v poslední době předhánějí, kdo nabídne výkonnější a vybavenější telefon. Pochopitelně jde o vrcholné modely, za které si prodejci účtují klidně i více než 20 tisíc korun. Češi přitom mají zájem o výrazně levnější modely, utrácí za ně 5000 Kč a méně. Vyplývá to z ankety Novinek mezi prodejci.

„Mezi telefony má jedinečnou roli Apple, respektive iPhone. Ten spolu se Samsungem patří k nejvyhledávanějším značkám (15 %),“ podotkl Milan Šmíd, manažer Zboží.cz.

Právě zmiňovaný iPhone patří mezi prémiové přístroje, čemuž odpovídá i jeho cenovka, která v případě nejnovějších verzí startuje nad hranicí 20 tisíc Kč. „Avšak částka, kterou jsou lidé ochotni investovat, je pro polovinu návštěvníků do 5000 Kč,“ zdůraznil Šmíd.

Preference uživatelů jsou přitom takřka vždy stejné. „Naši zákazníci jsou typicky technicky vzdělaní a vyhledávají zejména telefony se značným důrazem na poměr cena/výkon,“ prohlásil obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.

„Zákazníci velmi bedlivě sledují novinky, zohledňují ale logicky poměr cena/výkon,“ doplnila mluvčí Alzy Patricie Šedivá.

Uživatelé si přitom zvykají stále častěji na modely s většími displeji. „Trend zvětšování uhlopříčky displejů se momentálně zastavil okolo hranice 5,5 palce. Dále stoupá obliba tzv. pluskových variant, tedy uhlopříček nad 6,2 palce,“ uzavřel Petr Jiras z tiskového oddělení Electro Worldu. [celá zpráva]

Reklama

Výběr článků

Načítám