„Při zavádění nového účtování datových služeb jsme hledali zákaznicky nejpřívětivější řešení a věříme, že jsme uspěli. Vidíme to i z minimálního počtu žádostí o odpuštění ceny za nákup dalšího objemu dat," uvedla Kuklová.

ČTÚ je i nadále přesvědčen, že automatický dokup dat je nezákonnou obchodní praktikou. „Je nám líto, že Vodafone má potřebu svým konáním snižovat ochranu spotřebitele v ČR," sdělil mluvčí úřadu Martin Drtina.

ČTÚ na konci září zamítl odvolání operátora s tím, že jde o agresivní obchodní praktiku. Vodafone podle rozhodnutí regulátora musí do 60 dnů odstranit ze všech svých smluv závadná ustanovení týkající se automatické aktivace služby „Data nad rámec balíčku". [celá zpráva]

Vodafone aktivoval zmiňovanou službu automaticky všem uživatelům neomezeného internetu loni v září. Zatímco dříve mohli připojení používat po vyčerpání datového limitu i nadále se sníženou rychlostí, po změně došlo k automatickému obnovení datových služeb, za což zákazník zaplatil navíc 50 Kč. [celá zpráva]

Automatické dokupování dat má i O2

Vodafone není jediným operátorem, který nabízí automatické dokupování dat po vyčerpání datového limitu. Tento systém zavedlo letos v květnu také O2.

„Účastníkům, kteří mají pocit, že jim byla data neoprávněně účtována bez jejich souhlasu, úřad doporučuje daný postup u operátora reklamovat. Zůstanou jim tak zachována práva a lhůty pro případné vedení řízení o námitce proti vyřízení reklamace,“ poradil již dříve Drtina.

Ke změně nastavení vybraných tarifů se tento měsíc odhodlal také T-Mobile. Ten však automatické dokupování dat uživatelům nenabízel, místo toho jim rovnou po vyčerpání datového limitu internet vypnul. [celá zpráva]

Podle zkušeností uživatelů a informací na webových stránkách T-Mobilu již růžový operátor tento model práce s FUP nepraktikuje. Po vyčerpání datového limitu se pouze lidem internet zpomalí, tak jako tomu bylo i dříve.