Ve srovnání se zahraničními operátory jsou tuzemští zákazníci znevýhodněni především proto, že většina zahraničních operátorů účtuje hovory po vteřinách. Přitom 41 % hovorů je v Česku kratší než minuta. "Pouze 19 procent lidí se podle průzkumu dTestu snaží zohledňovat svou aktuální tarifikaci při uskutečňovaném volání," uvedla poradkyně dTestu Tereza Gáliková.

Operátoři ale kritiku odmítají. Podle mluvčího Telefóniky Hanyho Farghaliho kalkulátor tarifikace bohužel nezohledňuje naprosto zásadní fakta, jako je například volání mimo špičku či o svátcích a víkendech do vlastní sítě zdarma.

"V těchto bezplatných pásmech, která jsou k dispozici pro tarify Neon už od základní varianty, se uskutečňuje 80 procent všech hovorů. Reálně tak účtujeme jen 20 procent hovorů, takže šedesátivteřinová tarifikace v tomto ohledu nehraje významnou roli," uvedl Farghali.

"Dlouhodobě nabízíme zákazníkům nejvýhodnější podmínky na trhu, hovory po první minutě účtujeme po vteřinách. Zároveň na rozdíl od konkurence nesvazujeme zákazníky smlouvami, takže si mohou kdykoli změnit tarif přesně podle svých potřeb," konstatoval mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický.

Podle průzkumu dTestu celých 73 procent respondentů považuje nabídky operátorů za nepřehledné. Takzvané výhodné balíčky uživatele mnohdy matou.