Hlavní obsah
 

Budoucnost virtuální a rozšířené reality

S virtuální a rozšířenou realitou mají výrobci velké plány. Nové brýle, které zmiňované technologie využívají, mají být určeny nejen na hry, ale také na práci. Zároveň napomohou setkávání lidí v době pandemie.

 
Budoucnost virtuální a rozšířené reality

Pojmy virtuální a rozšířená realita jsou velmi často zaměňovány, přitom ale obě technologie pracují na odlišných principech.

Brýle pro virtuální realitu se snaží uživatele vtáhnout do simulovaného světa a jeho smysly zcela odříznout od skutečného světa. Oči tak zpravidla zcela zakrývá displej a na uších jsou umístěna sluchátka, která jsou velmi často součástí celého systému.

Systémy rozšířené reality většinou vypadají jako obyčejné brýle, přes které může uživatel vidět vše, co se děje okolo něho. Speciální displeje nebo kamery pak jen dokreslují virtuální předměty do skutečného prostoru. Vlastně tedy propojují virtuální svět s tím skutečným.

Lidé se budou potkávat ve virtuálním světě.

A právě na rozšířenou realitu láká již několik let společnost Microsoft. Zatím posledním představeným modelem je HoloLens 2, který vychází ze stejného konceptu jako jednička výrobce, nicméně celou řadu důležitých prvků vylepšil. Brýle jsou například celkově kompaktnější a pohodlnější na nošení. Je to dáno především tím, že konstrukce je nyní vyrobena z karbonu, který je lehčí, a přitom pevnější.

Přední část modelu je průhledná jako opravdové brýle. Když je má uživatel na sobě, vidí skutečné objekty před sebou. V rohu u každého oka se však ukrývá speciální kamera, která dokáže promítat obraz na hledí v reálném čase. V praxi to pak vypadá tak, jako by skutečně byl před vámi vytvořen virtuální předmět. Vše se ale odehrává pouze v náhlavní sadě.

HoloLens 2

Foto: archív výrobce

Setkávání hologramů

A právě s modelem HoloLens 2 souvisí nová platforma Mesh, kterou americký softwarový gigant nedávno představil. Jde v podstatě o rozhraní, díky kterému budete moci do svého obýváku nebo kanceláře zvát další lidi. Samozřejmě tam nebudou fyzicky, ale jako hologramy – zobrazí se v prostoru úplně stejně jako další předměty.

Microsoft si od novinky slibuje, že bude sloužit například při výuce či spolupráci na různých projektech ve firmách, kdy lidé nemohou být společně v jedné místnosti fyzicky. Učitelé tak budou moci přednášet interaktivní formou klidně i pro studenty na druhém konci světa. První ukázky nasvědčují tomu, že to bude stejný zážitek, jako když budou všichni společně v jedné třídě.

Americký softwarový gigant si uvedení platformy Mesh nemohl načasovat lépe – přichází v době, kdy lidé kvůli pandemii koronaviru museli rapidně omezit svoje sociální kontakty. Nový systém rozšířené reality by tak mohl hrát klíčovou roli například také u nejrůznějších zábavních akcí a koncertů.

Platforma Microsoft Mesh

Foto: archív tvůrců

Zacíleno na hráče

Naopak s virtuální realitou má v letošním roce velké plány společnost Sony, šéf zábavní divize Hideaki Nishino se nechal slyšet, že v brzké době se hráči mohou těšit na druhou generaci virtuální helmy PlayStation VR. Ta bude stejně jako první verze určena výhradně pro televizní konzoli PlayStation.

„Po nasazení nového headsetu pro VR hráči pocítí ještě větší zapojení do hry, všechny jejich smysly se naplno ponoří do nejrůznějších herních světů. Jsme odhodláni pokračovat v inovacích našeho systému virtuální reality, aby si všichni majitelé konzolí PlayStation mohli vychutnat jedinečné herní zážitky,“ prozradil Nishino.

Podle něj by mělo být u nové helmy lepší rozlišení obrazovek či vyšší rozsah zorného pole. Výrobce nicméně zapracoval také na sledování pohybu a snížení latence, dočkat bychom se měli také nových ovladačů. Na bližší informace si nicméně budeme muset ještě nějakou dobu počkat.

První generace PlayStation VR

Foto: archív výrobce

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků