I když se může zdát tetris jako jednoduchá hříčka, na mistrovství světa se jednotlivé kostičky snášely z vrchu obrazovky dolů takovým tempem, že si to běžný smrtelník dokáže jen těžko představit.

Klání těch nejlepších trvalo bezmála sedm hodin, nejnapínavější bylo ale pochopitelně až samotné finále. V něm se utkal mladičký Joseph Saelee s veteránem Jonasem Neubauerem, který titul v minulých ročnících získal už sedmkrát a byl rozhodně hlavním favoritem letošního mistrovství.

Jonas ale ve finálním zápasu udělal několik chyb, kvůli čemuž v podstatě skončil. Získal bodové hodnocení 915 800 bodů. Saelee nakonec musel udržet už jen nervy na uzdě a získat více bodů, což se mu nakonec podařilo – hra skončila s hodnocením 934 880, čímž si vysloužil kromě prvního místa i ovace všech přítomných v sále, jak je vidět i na videu výše.

Obhájit titul se tak veterán Neubauer bude moci snažit zase až za rok.

Tetris pochází z Ruska

Historie tetrisu se začala psát v Rusku. 6. června roku 1984 ji v hlavním městě Moskvě vymyslel a vyvinul Alexej Pažitnov pro počítač Elektronika 60. Pažitnov, který v té době pracoval na zdejší Akademii věd jako počítačový inženýr ve výpočetním centru, měl dlouhou chvíli a díky ní vznikl tetris.

Alexej Pažitnov na snímku z roku 2015

Alexej Pažitnov na snímku z roku 2015

FOTO: Profimedia.cz

Jednoduchá, ale přímo geniální hra má svůj vzor ve stolní hře pentomino. Shora padají čtyři kostičky v různých tvarech a ty je třeba dole zarovnat tak, aby mezi nimi nevznikla mezera. Pokud mezera zůstane, řádek kostiček zůstává také. Pokud je řádek bez mezer, zmizí. Hra končí v okamžiku, kdy padající kostičky zaplní celou hrací plochu.

Od svého vzniku se tetris objevil na téměř každém přístroji, kde se daly hrát hry. První počítače, digihry, mobilní telefony, v současnosti horké novinky jako tablety, všude tam si našel tetris svoji cestičku.