Hlavní obsah
Navigace od společnosti TomTom (ilustrační foto) Foto: archív výrobce

Zájem o navigace vadne, TomTom přesto ohlásil nárůst zisku o 30 procent

Klasické navigace jsou vymírající druh. Uživatelé je totiž v automobilech i při pěších túrách stále častěji nahrazují chytrými telefony. I přes klesající poptávku ze strany zákazníků se podařilo největšímu evropskému výrobci navigací překvapivě zvýšit zisk, a to i navzdory poklesu tržeb.

Navigace od společnosti TomTom (ilustrační foto) Foto: archív výrobce
Zájem o navigace vadne, TomTom přesto ohlásil nárůst zisku o 30 procent

Hrubý provozní zisk (EBITDA) meziročně stoupl o 30 procent na 44,2 miliónu eur (asi 1,1 miliardy Kč), zatímco analytici v průzkumu agentury Reuters odhadovali, že zisk zůstane na úrovni loňského roku, kdy činil 34 miliónů eur. Akcie firmy v reakci stouply o téměř osm procent, meziročně však zhruba šest procent ztrácejí.

"Hospodaření firmy pomohl prodej dat, softwaru a služeb, který se na celkových příjmech podílel téměř 70 procenty," uvedl generální ředitel Harold Goddijn.

Prodeje za celý rok se výrazně sníží

Poptávka po osobních navigačních přístrojích (PND) ale pokračovala v sestupném trendu, a tak tržby firmě ve čtvrtletí meziročně klesly o deset procent na 192 miliónů eur. Hodnota prodejů automobilkám se naopak zvýšila o 42 procent na 78 miliónů eur.

TomTom dodává navigace pro vozy Hyundai a Kia. Firma nicméně očekává, že pokles popularity PND si vybere svou daň a celkové prodeje se za celý letošní rok sníží na 800 miliónů eur z loňských 903 miliónů.

Nizozemská firma chce zaujmout významnou roli jako dodavatel navigačních a mapových technologií pro automobily s autonomním řízením, kde jí konkurují Google a HERE. Kromě jiných uzavřela smlouvy o spolupráci s německou společností Bosch a čínskou Baidu.

Může se vám hodit na službě Zboží.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků