Hlavní obsah

Stadia je chystaná služba společnosti Google se streamovanými hrami, která má ambice odsunout výkonné počítače a konzole na druhou kolej. Tvůrci postupně prozrazují další a další informace. Ukázalo se například, že tato on-line platforma bude nabízena zadarmo. Zároveň ale bude k dispozici také placená verze.

Stadia chce změnit svět her. Bude i zadarmo

Placená verze by se měla nabízet za poplatek 9,99 dolaru měsíčně, což je v přepočtu necelých 230 Kč. Za jakých podmínek bude nabízena ta zdarma, zatím tvůrci neprozradili. S největší pravděpodobností ale bezplatná varianta bude obsahovat reklamu, nebo bude disponovat pouze omezeným počtem her.

S novou herní platformou půjde Google proti zavedeným výrobcům herních počítačů i stolních konzolí, jako jsou Sony PlayStation 4 či Xbox One od Microsoftu.

Kvalitu ovlivní rychlost připojení

Stadia by měla v první řadě odbourat vysoké nároky na výkon hardwaru na straně uživatelů. Potřebný výkon totiž zajistí virtuální servery a k samotnému hráči bude už jen přes internet putovat samotný obrazový signál.

Takto by měl vypadat ovladač pro hraní prostřednictvím služby Stadia.

Foto: archív výrobce

Právě z toho důvodu bude novinka klást vyšší nároky na rychlost internetového připojení. Jako minimální se považuje rychlost stahování 10 Mbps a odesílání 1 Mbps, v případě hraní v rozlišení Full HD je však vhodnější rychlost downloadu 20 Mbps, Google nicméně doporučuje rychlost 35 Mbps.

Už nyní je nicméně zřejmé, že podporována bude celá řada her. Počítá se například s tituly Assassin’s Creed Odyssey, Doom Eternal, NBA 2K19 či Rime. Využívat novou streamovací službu Stadia bude možné pravděpodobně za měsíční předplatné.

Konkurence to už zkusila

Na podobném principu založila svůj úspěch také konkurenční konzole Nvidia Shield, která sice nepatří k těm nejvýkonnějším, ale bez problémů na ní fungují i novější hry díky službě GeForce Now.

Nvidia Shield

Foto: archív výrobce

Ta pro chod her využívá výpočetní výkon serverů Nvidie, a lidé proto nemusí mít doma tak výkonnou konzoli. V praxi je toto řešení poměrně praktické, protože i když se budou zvedat hardwarové nároky jednotlivých titulů, Shield si s tím hravě poradí – on sám totiž žádný vysoký výkon na pouhý „přenos“ obrazu přes internet nepotřebuje.

Právě proto si Nvidia mohla dovolit namontovat do televizní konzole pouze součástky, které se podobají výbavě chytrých telefonů a počítačových tabletů.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků