Hlavní obsah

Co bylo kdysi: Grafika z roku 1987

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Před 21 lety dostaly počítače jeden z prvních grafických akcelerátorů IBM 8514. Akcelerátor byl samozřejmě na dnešní dobu primitivní, ale jeho základní funkce byla stejná jako nyní – ubíral práci centrálnímu procesoru tím, že se staral o vykreslování dvojrozměrného obrazu na monitor.

Článek

Počítače s těmito grafickými kartami byly tehdy velice drahé. IBM 8514 uměl vykreslit scénu v maximálním rozlišení 1024x768 pixelů, avšak pouze ve 256 barvách. Obraz byl obnovován pouze 40x za vteřinu.

Používanější proto bylo nižší rozlišení 640x480 obrazových bodů s frekvencí 60 Hz. I tak to bylo málo. Uživatelé si museli na příchod výkonnějších grafik ještě pár let počkat.

Na Měsíc s mizivým výpočetním výkonem

V době, kdy k Měsíci vzlétal Buzz Aldrin (rok 1969), měla jeho raketa výpočetní výkon menší než dnešní mobil. Fotorealistické digitální simulace v trenažérech, které by připravily kosmonauty na cizí prostředí, nebyly možné.

Na konferenci v San Jose na to zavzpomínala i astronautka Eileen Collinsová. Přestože se do vesmíru dostala mnohem později než Aldrin, byly i v její době simulace vcelku primitivní. Dnes už vypadají díky pokročilým grafickým kartám realisticky a dovolují napodobit mimozemské prostředí.

Kosmonaut tak má povědomí o tom, co jej na cizí planetě, nebo v nové vesmírné lodi může čekat. „Je až neuvěřitelné, co jsme tehdy vůbec dokázali,“ dodal Aldrin na adresu tehdy beznadějně nevýkonných počítačů.

Reklama

Související témata:

Související články

Základní orientace v grafických kartách

Nabídka grafických karet je rozsáhlá, pro lepší orientaci si je rozdělíme do několika kategorií – na integrované a na separátní neboli přídavné.

Výběr článků

Načítám