Hlavní obsah

Před 21 lety dostaly počítače jeden z prvních grafických akcelerátorů IBM 8514. Akcelerátor byl samozřejmě na dnešní dobu primitivní, ale jeho základní funkce byla stejná jako nyní – ubíral práci centrálnímu procesoru tím, že se staral o vykreslování dvojrozměrného obrazu na monitor.

Co bylo kdysi: Grafika z roku 1987

Počítače s těmito grafickými kartami byly tehdy velice drahé. IBM 8514 uměl vykreslit scénu v maximálním rozlišení 1024x768 pixelů, avšak pouze ve 256 barvách. Obraz byl obnovován pouze 40x za vteřinu.

Používanější proto bylo nižší rozlišení 640x480 obrazových bodů s frekvencí 60 Hz. I tak to bylo málo. Uživatelé si museli na příchod výkonnějších grafik ještě pár let počkat.

Na Měsíc s mizivým výpočetním výkonem

V době, kdy k Měsíci vzlétal Buzz Aldrin (rok 1969), měla jeho raketa výpočetní výkon menší než dnešní mobil. Fotorealistické digitální simulace v trenažérech, které by připravily kosmonauty na cizí prostředí, nebyly možné.

Na konferenci v San Jose na to zavzpomínala i astronautka Eileen Collinsová. Přestože se do vesmíru dostala mnohem později než Aldrin, byly i v její době simulace vcelku primitivní. Dnes už vypadají díky pokročilým grafickým kartám realisticky a dovolují napodobit mimozemské prostředí.

Kosmonaut tak má povědomí o tom, co jej na cizí planetě, nebo v nové vesmírné lodi může čekat. „Je až neuvěřitelné, co jsme tehdy vůbec dokázali,“ dodal Aldrin na adresu tehdy beznadějně nevýkonných počítačů.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků