Portal je v podstatě multimediální přístroj, který je vybaven obrazovkou a kamerou. Cílem této novinky je zjednodušit videohovory uskutečněné právě prostřednictvím sociální sítě Facebook. Slouží tedy ke komunikaci mezi lidmi.

Patrně největší kritičkou nového zařízení je redaktorka Joanna Sternová z listu The Wall Street Journal, která napsala „nerecenzi“ nového zařízení. V ní několikrát zdůrazňuje, že sama by si zařízení od tohoto výrobce nikdy nepořídila.

„Doma bych Portal akceptovala pouze v případě, kdyby byl umístěn ve sklepě. Případně v nějaké tašce, která bude vložená v další tašce a ještě k tomu zahrabaná pod haldou oblečení,“ prohlásila Sternová.

Obavy z kamery a umělé inteligence

A není rozhodně sama, kdo novinku od Facebooku kritizuje. Problémy s důvěrou v zabezpečení Portalu a samotné sociální sítě zmiňují přímo v titulcích svých recenzí velké technologické servery Cnet a The Verge.

Portal se nabízí ve dvou provedeních, která se od sebe liší v podstatě pouze velikostí obrazovky. Menší nabídne úhlopříčku deset palců, větší pak 15,6 palce. Obě novinky jsou vybaveny reproduktorem s hlasitým odposlechem, mikrofonem, kamerou a internetovou konektivitou. Pro chod zařízení je nutný účet na Facebooku a aplikace Messenger, prostřednictvím které se videohovory uskutečňují.

Facebook Portal (15,6palcová verze)

Facebook Portal (15,6palcová verze)

FOTO: archív výrobce

Novinka by měla vynikat velmi jednoduchým ovládáním. Zařízení totiž využívá systém umělé inteligence, který se stará o automatické zabírání a zaostřování jedinců před kamerou. Dokáže tedy zobrazit i pohybující se osoby.

Právě přítomnost kamery s umělou inteligencí budí ale největší obavy, jak upozornila agentura AP. Podle analytiků je totiž velmi nejisté, zda budou chtít lidé pustit do svých domácností přístroj, který je může sledovat a je neustále připojen k internetu. Obzvláště poté, co v minulých měsících vypuklo hned několik skandálů v souvislosti s chabým zabezpečením Facebooku.

Portal může sbírat data o uživatelích

Server Extremetech navíc poukázal na to, že Portal je založen na stejné infrastruktuře jako Messenger, a tak logicky bude sbírat stejná data. Jde přitom o data, která slouží k cílení reklam napříč různými platformami. Přímo na Portalu se sice žádná reklama zobrazovat nebude, ale zařízení může sloužit ke sběru informací o chování uživatelů.

Že je tato hypotéza pravdivá, nakonec potvrdil pro server Recode Rafa Camago, který má ve Facebooku nové zařízení na starosti. Ten uvedl, že data skutečně mohou být využita pro cílení reklamy na jiných zařízeních, ale že v současnosti není jasné, zda skutečně využita budou.

Nové komunikační zařízení pro domácnosti je v prodeji v USA. Nabízí se za 199 dolarů (4500 Kč) v případě menší verze, respektive za 349 dolarů (7800 Kč) u větší varianty. Kdy se novinka bude nabízet na dalších trzích, není zatím zřejmé.