Hlavní obsah

Češi neradi mění počítače, používají je i za hranicí životnosti

Novinky, ort

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V zahraničí je zcela běžné, že uživatelé mění počítače a další elektroniku každé tři roky, aby se vyvarovali poruch a výpadků. Češi jsou však v tomto ohledu šetrnější, se stejným hardwarem často vydrží i dvakrát delší dobu. Krásně to ilustruje především situace ve firmách, jak ukazuje analýza společnosti CHG-Meridian.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ilustrační foto.

Článek

Data z českého trhu ukazují, že až 70 % tuzemských firem využívá firemní techniku až do svého totálního opotřebení, tedy zániku. „Při denním používání je životní cyklus počítačů či mobilních zařízení v průměru pět let,“ uvedl Lukáš Uhliarik, ředitel české pobočky společnosti CHG-Meridian.

„Zatímco ve vyspělých zemích je běžné, že společnosti preventivně vymění techniku každé tři roky, v Česku je to spíše někde mezi hranicí šestého a sedmého roku,“ upozornil Uhliarik.

Podle něj je zcela běžné, že v zahraničí plánují obměnu zařízení plošně, v tuzemsku je ale situace jiná. „Češi jsou spíše mistři v tom, aby se každá věc využila maximálně. Obměna je pak nahodilá a neřízená, spíše až když jim zařízení umře. To však s sebou nese jistá rizika ztráty dat nebo dokonce částečného výpadku z práce,“ konstatoval Uhliarik.

Češi jsou spořiví

Jeho slova přitom potvrzují i statistiky, ze kterých vypadá, že v otázce počítačových technologií jsou Češi velmi spořiví. Převládá totiž obava (až 63 % českých firem, proti 34 % v zahraničí), že nákup techniky výrazně zatíží firemní rozpočet.

V tomto ohledu je zajímavý ještě jeden aspekt. V přístupu k technologiím je značný rozdíl mezi firmami, které založili či vedou lidé starší 45 let, a mladšími manažery či vlastníky firem. „Jde o jakési dědictví z dob socialismu, kdy lidé byli zvyklí, že věci se používají do té doby, dokud nějakým způsobem fungují,“ podotkl Uhliarik.

„Takzvaný upgrade na novější model nebo vylepšené zařízení není tolik zažité jako právě v západních zemích a týká se právě starší ročníků. Mladší manažeři a podnikatelé jsou naopak zvyklí, že technika je tu od toho, aby sloužila, a pokud už je výkon či nějaký parametr nedostačující, je třeba ji vyměnit,“ uzavřel Uhliarik.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám