Data z českého trhu ukazují, že až 70 % tuzemských firem využívá firemní techniku až do svého totálního opotřebení, tedy zániku. „Při denním používání je životní cyklus počítačů či mobilních zařízení v průměru pět let,“ uvedl Lukáš Uhliarik, ředitel české pobočky společnosti CHG-Meridian.

„Zatímco ve vyspělých zemích je běžné, že společnosti preventivně vymění techniku každé tři roky, v Česku je to spíše někde mezi hranicí šestého a sedmého roku,“ upozornil Uhliarik.

Podle něj je zcela běžné, že v zahraničí plánují obměnu zařízení plošně, v tuzemsku je ale situace jiná. „Češi jsou spíše mistři v tom, aby se každá věc využila maximálně. Obměna je pak nahodilá a neřízená, spíše až když jim zařízení umře. To však s sebou nese jistá rizika ztráty dat nebo dokonce částečného výpadku z práce,“ konstatoval Uhliarik.

Češi jsou spořiví

Jeho slova přitom potvrzují i statistiky, ze kterých vypadá, že v otázce počítačových technologií jsou Češi velmi spořiví. Převládá totiž obava (až 63 % českých firem, proti 34 % v zahraničí), že nákup techniky výrazně zatíží firemní rozpočet.

V tomto ohledu je zajímavý ještě jeden aspekt. V přístupu k technologiím je značný rozdíl mezi firmami, které založili či vedou lidé starší 45 let, a mladšími manažery či vlastníky firem. „Jde o jakési dědictví z dob socialismu, kdy lidé byli zvyklí, že věci se používají do té doby, dokud nějakým způsobem fungují,“ podotkl Uhliarik.

„Takzvaný upgrade na novější model nebo vylepšené zařízení není tolik zažité jako právě v západních zemích a týká se právě starší ročníků. Mladší manažeři a podnikatelé jsou naopak zvyklí, že technika je tu od toho, aby sloužila, a pokud už je výkon či nějaký parametr nedostačující, je třeba ji vyměnit,“ uzavřel Uhliarik.