Když si chtěl jednotlivec v polovině 80. let minulého století koupit v USA počítač, obvykle musel vyrazit do prodejny s elektronikou, a tam si vybrat ze zboží, které zrovna bylo na skladě. Větší odběratelé mohli nakupovat výpočetní techniku výhodněji ve velkoskladech, ale nákup bez prostředníků umožňovali výrobci počítačů jen skutečně významným klientům.

Michael Dell nahlížel na tento zavedený způsob prodeje s nedůvěrou. Proč platit provize obchodníkům, když by šlo prodávat počítače přímo koncovým zákazníkům? Kromě finanční úspory peněz nabízel tento model několik dalších výhod. Vzhledem k tomu, že se zboží vyrábí na základě předchozí objednávky, prakticky odpadá riziko hromadění zásob. Výrobce navíc nemusí udržovat vysoké zásoby dílů, které by vázaly firemní kapitál a způsobovaly zpoždění při zavádění technických novinek.

Právě díky snaze o co nejdůslednější aplikaci přímého prodeje v praxi se Dellovi podařilo prorazit v IT byznysu. Firma Dell Inc. byla loni třetím největším prodejcem osobních počítačů na světě (po čínském Lenovu a americkém Hewlett-Packard) a podobně silnou pozici měla i na trhu serverů.

Technika ho fascinovala odmala

Výpočetní technika fascinovala Michaela Della od jeho sedmi let, kdy dostal jako dárek elektronickou kalkulačku. Když mu bylo patnáct, koupili mu rodiče k narozeninám počítač, který podle svých vzpomínek ihned rozebral, aby zjistil, jak funguje.

Firmu s názvem PC's Limited založil Dell v únoru 1984. To mu bylo devatenáct let a právě začínal studovat medicínu. Zpočátku ho živil zejména prodej součástek a zvyšování výkonu počítačů od zavedených výrobců. Obchody šly dobře, a tak Dell na konci prvního ročníku odešel z univerzity, nabral několik zaměstnanců a začal vyrábět vlastní PC.

Michael Dell

Michael Dell

FOTO: Profimedia.cz

Na jaře 1986 představil Dell na veletrhu Comdex počítač s procesorem Intel taktovaným na závratných 12 megahertz. Tím upoutal pozornost odborných médií a získal publicitu. Aby přesvědčil potenciální kupce o serióznosti své firmy, nabídl jim Dell třicetidenní záruku vrácení peněz a možnost opravy porouchaných počítačů přímo u zákazníka doma.

V roce 1987 změnila společnost název na Dell Computer Corporation a v témže roce otevřela v Británii svou první zahraniční pobočku. Na přelomu osmé a deváté dekády rostly prodeje Dellu meziročně o 97 procent a čistý zisk stoupal dokonce o 166 procent. Díky tomu se Michael Dell ve svých 27 letech stal nejmladším výkonným ředitelem na žebříčku 500 nejvýznamnějších firem časopisu Fortune.

Velkou vzpruhu pro Dellem prosazovaný přímý prodej představoval prudký rozvoj internetu v devadesátých letech minulého století. Web usnadnil komunikaci se zákazníky, a navíc dal vzniknout lukrativnímu trhu se servery, do něhož Dell naskočil v roce 1996.

Téměř zkrachoval

Cesta k pozici jednoho z nejsilnějších hráčů v oboru nicméně nebyla přímočará. V roce 1989 Dell málem zkrachoval poté, co nakoupil zbytečně velkou zásobu paměťových čipů, jež mu v důsledku rychlého technologického vývoje zůstaly ležet ve skladech. Také v posledních letech čelí společnost Dell nepříznivému vývoji. Musí čelit silné konkurenci ze strany asijských výrobců a přesunu zájmu spotřebitelů od stolních počítačů k tabletům a chytrým telefonům.

Aby svou firmu dostal opět do kondice, vrátil se Michael Dell v únoru 2007 do funkce výkonného ředitele, z níž se dobrovolně stáhl o tři roky dříve. Spolu s investiční společností Silver Lake Partners firmu za téměř 25 miliard dolarů převzal, a na podzim 2013 stáhl její akcie z burzy. Pod vedením svého zakladatele se společnost Dell Inc. pokouší transformovat z výrobce hardwaru na poskytovatele počítačových služeb.

Může se Vám hodit na službě Zboží.cz: