„Obecně se tvrdí, že lidé mají zájem o levnější notebooky. Není to pravda. To, že ještě před rokem byl akceptovatelný notebook pro většinu lidí za 20 až 25 tisíc dnes už neplatí. Za 15 až 17 tisíc pořídíte srovnatelně výkonný stroj, který je navíc lehčí, kompaktnější a díky novým technologiím baterií i procesorů vydrží násobně déle na jedno nabití,“ řekl Novinkám marketingový ředitel společnosti Alza Jan Samko.

Podle něj navíc stoupá zájem zákazníků o vybavenější notebooky, které disponují samostatnou grafickou kartou.

„V roce 2008 činil podíl prodeje notebooků se samostatnou grafickou kartou jen přibližně 10 % ze všech prodaných laptopů, ale v průběhu roku 2009 se poměr vyšplhal již na polovičku. O čem to svědčí? Zákazníci nakupují notebooky jako náhrady klasických stolních PC – díky samostatné grafice se dají na takovém notebooku následně hrát hry, ale i koukat na HD videa,“ dodal Samko.

Největší zájem je o notebooky s 15" displejem

Většina lidí si do svých domácností podle Jitky Součkové ze společnosti Kasa.cz kupuje notebooky, které jsou vybaveny displejem s úhlopříčkou od 15“ do 17“. „Nejvíce rozhodujícím parametrem je konečná cena, aktuálně by u masového modelu neměla překročit 16 000 Kč s DPH,“ řekla Novinkám Součková.

Její slova dokládá také Pavel Kunert z firmy Czech Computer: „Největší zájem je o notebooky s dobrým poměrem cena / výkon / výbava, což ukazuje i průměrná hodnota notebooku za minulý rok, která se u naší společnosti pohybovala kolem 15 000 Kč včetně DPH."

Netbooky jsou kapitola sama pro sebe

Podle prodejců za loňský rok výrazně stoupl také podíl prodaných netbooků. Zájem zákazníků ale prý pomalu opadá. „Dle našeho zjištění máme za to, že netbooky v roce 2009 dosáhly svého maxima a ke konci roku mírně klesal podíl jejich prodeje,“ řekl Novinkám Milan Jansa ze společnosti T.S.Bohemia.

„Hlavní boom v poptávce o netbooky byl v roce 2008. Během loňského roku se trh nasytil více, než se čekalo, a to zejména díky akci Mountfieldu, kdy dával netbooky Acer jako dárky k vybraným produktům zahradní techniky. Touto cestou se jich dostalo k uživatelům více než 70 tisíc. Nyní výrazné výkyvy v zájmu o netbooky nezaznamenávám,“ uvedl ředitel Mall.cz Marek Liška s tím, že poměr v obratu je přibližně 30 % netbooků na 70 % notebooků.

Nejprodávanější značkou notebooků je Acer

Nejčastěji mají podle analytické společnosti Gartner lidé zájem o počítače značky Acer. Následuje Asus a na třetím místě se umístila společnost Hewlett-Packard. To potvrzují i nákupy u společnosti Alza.

„Acer, Asus a Hewlett-Packard posbírají cca 80 % trhu. Podle aktuální nabídky se střídají v tom, kdo bude mít více. O zbytek se dělí menší hráči, mezi nimiž jasně vyčnívá Toshiba, Sony a Lenovo,“ komentoval prodeje notebooků Jan Samko z Alza.cz. Ta je jedničkou v prodeji notebooků v České republice. Za loňský rok prodala rekordních 112 491 laptopů. Je to o 44% více než v roce 2008 a dokonce trojnásobně více než v roce 2007.

Společnost T.S.Bohemia prodala podle Milana Jansy prostřednictvím internetového obchodu a 11 kamenných poboček za rok 2009 přes 45 000 notebooků. Další firmy Novinkám počty prodaných kusů nesdělily, obecně ale většině společností prodeje v porovnání s předchozími léty stoupají.