Hlavní obsah

Lidé už discmany nekupují, vyhrávají MP3 přehrávače

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Prodej MP3 přehrávačů loni v České republice rostl. Podle analytické firmy GfK Praha výrazně předstihl odbyt discmanů. Češi v loňském roce nakoupili několik stovek tisíc MP3 přehrávačů, naopak prodej discmanů o polovinu klesl.

Článek

Diskmany neboli přenosné CD přehrávače přitom před lety z trhu vytlačily zastaralé kazetové walkmany. V současnosti jsou však z trhu vytěsňovány MP3 přehrávači.

Podle Roberta Stránského ze společnosti GfK Praha prodej MP3 přehrávačů loni v Česku prudce stoupl. "Meziročně o více než 200 procent v kusech. Je to určitě na úkor discmanů, kde jsme zaznamenali naopak pokles trhu o téměř 50 procent v kusech a ještě více v hodnotě," řekl.

Například v období od loňského listopadu do prosince se v Česku prodalo zhruba šestkrát více MP3 přehrávačů než discmanů. "Celkem se loni prodalo MP3 přehrávačů, včetně kategorie přenosných digitálních videopřehrávačů, přes 450 000 kusů," podotkl Stránský.

Rok 2005 byl pro MP3 přehrávače přelomový

Poprvé se miska pomyslných vah přiklonila na stranu MP3 přehrávačů v roce 2005. Tehdy Češi za tyto přístroje podle odhadů GfK utratili zhruba 375 miliónů korun, zatímco za discmany to bylo o 45 miliónů korun méně.

Na prodeji pětiny MP3 přehrávačů se loni podílely internetové obchody, uvedla fK Praha.

Obchodníci však mají jiný názor. Podle nich se MP3 přehrávačů s flash pamětí prodává ve srovnání s diskmany až patnáctkrát více.

Prim hrají MP3 s velkou pamětí

Lidé také častěji nakupují MP3 přehrávače s větší pamětí, která umožňuje uložení více hudebních skladeb. Pomalu se odvrací od modelů s 512 MB paměti, volí raději dvojnásobek. V roce 2005 se však mezi nejprodávanější MP3 řadily modely s kapacitou 128 a 256 MB. "Větší" přehrávače nebyly dostupné, nebo byly příliš drahé.  

V Česku se zároveň zvyšuje prodej digitální hudby. Tržby z jejího prodeje loni v tuzemsku díky novým internetovým obchodům vzrostly o 56,6 procenta na téměř 17 miliónů korun.

Naopak tržby z prodeje hudebních CD klesly o 12,6 procenta na 433,7 milionu korun při snížení prodeje o 4,9 procenta na 2,7 miliónu CD. Stále menšímu zájmu se těší magnetofonové kazety. Zatímco ještě v roce 2005 se jich v Česku prodalo 153 704, loni již pouze 55 720 kusů. V roce 2006 klesly tržby z prodeje magnetofonových kazet s hudbou o 74 procent na 2,2 miliónu korun.

Digitální hudba je hudbou budoucnosti

Hudební vydavatelství si nyní hodně slibují právě od rostoucího prodeje digitální hudby přes internet. Například portál i-legalne.cz [celá zpráva] od poloviny listopadu loňského roku, kdy byl zprovozněn, prodal do konce ledna přes 50 000 skladeb. Týdně jej navštěvuje asi 50 000 návštěvníků. Registraci nutnou k zakoupení hudby si již vyřídilo přibližně 32 000 uživatelů internetu.

Podobné služby v Česku od loňského podzimu nabízí i portál www.allmusic.cz. Nedávno pak na český trh s legálním stahováním hudby vstoupil mobilní operátor T-Mobile. Nová služba posluchačům umožní kupovat statisíce skladeb od největších světových vydavatelství.

Reklama

Související témata:

Související články

Stahovat hudbu v Česku lze i legálně

Od úterý mohou legálně stahovat hudbu prostřednictvím internetu také čeští posluchači. V úterý byl totiž spuštěn hudební portál www.i-legalne.cz, který...

Výběr článků

Načítám