Hlavní obsah
ptačí chřipka Foto: magistrát FM

Telecom varuje před podvodným připojením

Český Telecom opět varuje uživatele vytáčeného připojení před podvodnými programy, které přesměrují připojení na číslo s vyšším tarifem a uživateli tak mohou zvýšit měsíční účet až na několik tisíc korun. Počet takových případů se podle mluvčího Vladana Crhy ve třetím čtvrtletí 2,5krát zvýšil, když bylo zaznamenáno přibližně 1400 stížností. Počet provolaných minut se však nezvedl.

ptačí chřipka Foto: magistrát FM
Telecom varuje před podvodným připojením

Nechtěné přesměrování modemu na linku s výrazně vyšším tarifem většinou nastává při surfování na internetových stránkách, zejména s erotickým obsahem. Další možností je virová nákaza počítače, která změní jeho nastavení. Uživatelé tak mohou přijít o desítky tisíc korun měsíčně. Se zneužíváním vytáčeného připojení k internetu se podle Telecomu potýkají i ostatní operátoři po celém světě.

Přestože se problém týká v drtivé většině uživatelů s telefonní linkou od Telecomu, čísla se zvláštním tarifem jsou ve většině případů provozována v sítích alternativních operátorů, jako jsou Aliatel, Contactel či České radiokomunikace. Modemy mohou být rovněž přesměrovány do exotických oblastí, jako je Papua-Nová Guinea, Cookovy ostrovy či Vanuatu. Zákazník pak neplatí za internet 18 korun za hodinu, ale až 70 Kč za minutu, tedy přes 4000 Kč za hodinu.

Vysoký účet nelze reklamovat

Vysoký telefonní účet způsobený jedním z těchto škodlivých programů (tzv. dialerem) bohužel není možné u operátora reklamovat. Právě proto Telecom doporučuje dbát zvýšené opatrnosti při surfování na neznámých webových stránkách a apeluje především na maximální pozornost při čtení všech upozornění před jejich odsouhlasením. Důležitá je také pravidelná aktualizace webového prohlížeče.

Jak se bránit?

Velmi účinnou obranou je zablokování všech volání na služby se zvláštním tarifem, případně volání do zahraničí přímo u operátora. Proti nežádoucímu přepojení se lze do jisté míry chránit i pomocí speciálních programů, jako jsou OptimAccess Dial či Connection Meter.

Uživatelé internetového připojení přes ADSL, Wi-Fi či kabelovou televizi mohou zůstat klidní, neboť problém se týká pouze připojení k internetu typu dial-up či ISDN. To však v současnosti využívá kolem 800 tisíc zákazníků.

Anketa
Stali jste již obětí dialeru?
Ano
26 %
Ne
25 %
Nepoužívám dial-up
49 %
Celkem hlasovalo 208 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků