Hlavní obsah

Přehrávače iPod nezaznamenaly nárůst legálně stahované hudby

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Společnost Apple se trochu přepočítala při svém názoru, že majitelé přehrávačů iPod budou hudbu stahovat legálně z placených serverů. Více než 80 procent evropských majitelů přehrávače iPod si totiž hudbu nekupuje. Zjistila to společnost Jupiter Research, podle níž si stahuje hudbu z placených internetových stránek jen 17 procent evropských majitelů iPodů.

Článek

Tento výzkum naznačuje, že dopad oblíbeného přehrávače na legální trh není zřejmě tak důrazný, jak velká nahrávací studia doufala. "Tento výzkum nijak nekritizuje Apple, jako spíše likviduje mýtus, že vlastnictví přehrávačů mp3, včetně iPodů, vede k nákupům digitální hudby," řekl vedoucí projektu Mark Mulligan.

Jupiter vedle toho zjistil, že na 30 procent majitelů iPodů v Evropě si stahuje hudbu nelegálně a 23 procent krade video. U majitelů ostatních digitálních přehrávačů dosahuje nelegální stahování podle stejného výzkumu asi 35 procent.

Nelegální stahování digitální hudby je fenoménem už řadu let. Velká hudební studia jsou obviňována, že mu nepřímo napomohla tím, že nedala včas hudbu k dispozici ke stahování legálně, za realistickou cenu.

Apple jako první velká firma přišla se systémem, který garantuje držitelům autorských práv, že jejich díla nebudou dále kopírována, a za to získala souhlas vlivných společností s tím, že zařadily své nahrávky do jejího internetového obchodu iTunes, kde jsou vesměs legální nahrávky a nyní i videa.

V USA je mnohem levněji

Zdaleka ne všechna jsou za poplatek a Apple kromě toho čelí značné kritice, že poplatek v USA je výrazně nižší než poplatek v EU. Minulý měsíc Apple prodal prostřednictvím iTunes 200 milionů skladeb, zatímco před rokem to bylo 70 milionů měsíčně.

Jupiter zjistil, že nyní má průměrný majitel iPodu ve svém přístroji jen asi 20 skladeb, které si koupil. Ostatní z několika stovek, které se do přístroje vejdou, jsou zdarma, a to jak legálně, tak nelegálně.

"Je tu nepochybně velký potenciál a hudební průmysl musí tvrději pracovat na inovaci," soudí Mulligan. "V boji proti hudbě, která je zdarma, nevyhrává, a musí se tedy podívat na nové možnosti, jako například hudba placená inzeráty, pružnější řízení digitálních práv a cena."

Z iTunes jen do iPodu

Řízení digitálních práv je jedním z klíčových aspektů legálního obchodu s digitální hudbou. Zatím spočívá v poměrně výrazných omezeních, které zabraňují i tomu, kdo si hudbu koupí, aby s ní nakládal zcela volně. Například hudba zakoupená prostřednictvím iTunes nesmí být přehrávána na jiném přehrávači než iPodu, i když smí být překopírována na CD. I to je předmětem značné kritiky dosavadního přístupu velkých studií ze strany milovníků hudby.

Reklama

Výběr článků

Načítám