Hlavní obsah
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg v Evropském parlamentu. Foto: Yves Herman, Reuters

Na Facebook je třeba kvůli ochraně dat dál tlačit, míní ministři

Země Evropské unie by měly dál vyvíjet nátlak na velké internetové společnosti, jako je Facebook, aby splnily a důsledně dodržovaly nová unijní pravidla týkající se ochrany dat občanů. Shodli se na tom v pondělí v Lucemburku ministři spravedlnosti členských zemí osmadvacítky.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg v Evropském parlamentu. Foto: Yves Herman, Reuters
Na Facebook je třeba kvůli ochraně dat dál tlačit, míní ministři

Podle českého ministra spravedlnosti v demisi Roberta Pelikána ukázala právě kauza zneužití dat z Facebooku firmou Cambridge Analytica na to, že od 25. května platná pravidla ochrany osobních údajů (GDPR) jsou nezbytným nástrojem.

„GDPR není přece o tom, zda můžete na nástěnku ve škole napsat, kdo vyhrál v matematické olympiádě. Je o tom, aby velké společnosti v IT oblasti nemohly těžit z vašich dat bez toho, abyste vy věděl, co používají a co nepoužívají,“ upozornil ministr.

Evropská data má ochránit GDPR

Podle komisařky pro spravedlnost Věry Jourové je GDPR normou, která evropská data pevně chrání. „Dnes bychom se měli zaměřit také na to, jestli tyto invazivní metody do soukromých dat pro účely politické, předvolební reklamy, jestli to není něco, co zachází příliš daleko,“ uvedla. Nepřála by si prý žít v Evropě, kde je možnost volební výhry dána jen tím, že si někdo zaplatí příslušnou firmu.

„Myslím, že politický marketing je vždy otázka peněz... Ale je potřeba tomu dát nějaký rámec,“ míní komisařka. Volební zákony jsou výsostnou věcí členských států, mnohé však v současnosti otázku internetové reklamy a přístupu k sociálním sítím nijak neřeší. Evropská komise začala toto téma připomínat přibližně rok před volbami do Evropského parlamentu.

Zneužití uživatelských dat Facebooku

Facebook je terčem kritiky kvůli ůniku dat zhruba z 87 miliónů uživatelských účtů. Kauza vypukla v polovině března, kdy se ukázalo, že data zneužila britská společnost Cambridge Analytica při vývoji softwarových nástrojů pro podporu kampaně Donalda Trumpa během volby amerického prezidenta.

Cambridge Analytica měla oficiálně vyvíjet program pro předpověď preferencí voličů, ve skutečnosti však bylo snahou firmy ovlivnit jejich rozhodování. Aplikace totiž čerpala privátní data z profilů desítek miliónů uživatelů a celý systém následně utvářel profil voličů, mezi které pak cíleně distribuoval politickou reklamu.

Facebook zároveň oznámil, že údaje prakticky všech uživatelů ze stejnojmenné sociální sítě se mohly relativně snadno dostat do nepovolaných rukou.

Bylo to dáno tím, že Facebook umožňoval prakticky od svého vzniku hledat osoby podle e-mailu či telefonu, což mohli takzvaní sběrači dat zneužít. Tato funkce byla již zablokována. [celá zpráva]

Pondělní diskuse na ministerské radě se podle Pelikána točila právě kolem otázky, do jaké míry GDPR „zachytává či nezachytává“ možná zneužití. Pelikán řekl, že se zjistilo, že „ještě mohou být nějaká slabá místa, o kterých je třeba mluvit“. Tradičně háklivé je podle něj v souvislosti s ochranou dat například Německo, ale i některé další země. „A popravdě všichni se snažíme chránit osobní údaje našich občanů,“ dodal.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků