Hlavní obsah

Like od Facebooku jako strašák. Firmy jsou zodpovědné za data uživatelů, rozhodl soud

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brusel

Společnosti, které na své internetové stránky umístily tlačítko like (to se mi líbí) ze sociální sítě Facebook umožňující přenos osobních údajů uživatelů na americkou sociální síť, mají zodpovědnost za to, aby tyto údaje o uživatelích byly zpracovány v souladu s pravidly o ochraně osobních údajů Evropské unie. Rozhodl tak Soudní dvůr Evropské unie (ESD), který reagoval na žádost německého soudu kvůli případu o ochraně osobních údajů internetového maloobchodu Fashion ID.

Foto: Jeff Chiu, ČTK/AP

Ilustrační foto

Článek

Propojení internetových stránek prostřednictvím tzv. plugin, tedy softwaru, který přidává specifickou funkci do existujícího programu, je běžnou funkcí u internetových maloobchodů, protože firmy se snaží propagovat své produkty na oblíbené sociální síti. Kritici se však obávají, že přenos dat, který se tak umožňuje, může porušovat zákony o ochraně soukromí.

ESD rozhodoval na základě případu z Německa. Organizace na ochranu spotřebitelů zde žalovala německého internetového prodejce oděvů Fashion ID kvůli porušování pravidel o ochraně soukromí prostřednictvím tlačítka like na svých stránkách. Německý soud kvůli tomu požádal o radu ESD, zda Fashion ID mají příslušnou zodpovědnost. Ten rozhodl, že internetové stránky a Facebook sdílejí společnou odpovědnost.

Komerční výhody tlačítka like

Podle pravidel EU o ochraně soukromí správce údajů určí, proč musí osobní údaje shromažďovat a zpracovávat a také jak. Zpracovatel údajů pouze zpracovává osobní údaje jménem správce a je obvykle třetí stranou.

"Provozovatel internetových stránek, na kterých se nachází tlačítko Facebooku like, může být společně s firmou Facebook považován za správce ve vztahu ke sběru osobních údajů návštěvníků jeho internetových stránek a jejich přenosu společnosti Facebook," uvedl soud v prohlášení.

Německý obchodník podle něj těží z komerčních výhod tlačítka like, díky kterému jsou jeho produkty na sociální síti viditelnější. Současně ale dodal, že obchodník v zásadě není zodpovědný za následné zpracování údajů firmou Facebook.

Společnosti si nejsou vědomy rizik

Případ byl pozorně sledován právníky zabývajícími se ochranou soukromí, kteří tvrdí, že firmy si nejsou vědomy možných rizik toho, že jsou spolu s technologickými giganty, jako Facebook, zodpovědné za data, která sdílejí prostřednictvím pluginů, kterým je právě třeba tlačítko like od Facebooku.

Belgický úřad pro ochranu spotřebitelů loni uvedl, že rozhodnutí o tom, že stránky mají společnou zodpovědnost, může mít pro provozovatele internetových stránek vážné dopady, upozornila agentura Bloomberg.

Facebook uvedl, že rozhodnutí vyjasňuje problém. "Pečlivě přezkoumáme rozhodnutí soudu a budeme úzce spolupracovat s našimi partnery, abychom zajistili, že mohou nadále těžit z našich pluginů a dalších obchodních nástrojů v souladu se zákonem," citovala agentura Reuters prohlášení právního zástupce Facebooku Jacka Gilberta.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám