Hlavní obsah
Herec Milan Košar v divadelní šatně Sokola Židlochovice Foto: Jiří Smutný

Half-Life 2: vliv procesoru na počet snímků

Half-Life 2 je hrou, která k dnešnímu datu disponuje vysoce propracovaným fyzikálním enginem, jež na výpočetní sílu počítačového procesoru klade obří nároky. Ptáte se, jak si vedou nejmodernější jádra společností AMD a Intel, a která z nich se dají z hlediska poměru cena/výkon doporučit?

Herec Milan Košar v divadelní šatně Sokola Židlochovice Foto: Jiří Smutný
Half-Life 2: vliv procesoru na počet snímků

Výkonové testy, které zveřejnil server Anandtech, byly již dříve na Internetu k vidění. Co však činí tato měření vyjímečná a poměrně aktuální, je použití nejnovějších grafických karet v čele s Radeonem X850 XT Platinum Edition.

Závislost počtu fps na frekvenci jádra je značná

Závislost fps (počet snímků za sekundu) v aplikaci Half-Life 2 je úměrná rostoucímu výkonu počítačového procesoru. Pro většinu uživatelů jistě není žádným překvapením, že v oblasti týkající herních aplikacích drží procesory Athlon 64 společnosti AMD poměrně jasný výkonový primát.

Je tak možno říci, že výpočetní síla jader AMD Athlon 64 je při podobném ratingu a víceméně stejné ceně v porovnání s procesory Intel Pentium 4 zhruba o 15 procent vyšší - pokud hovoříme o čistě herních softwarech. 

Tento fakt například dokazuje konfrontace čipu AMD Athlon 64 3000+ [1.8GHz, 5000Kč s DPH] a Intel Pentium 4 530 [3GHz, 5600Kč s DPH], kdy se výkony obou liší zhruba o deset procent ve prospěch AMD. (Ilustrační grafy naleznete v přiložené fotogalerii).

Pokud se počítáte mezi hráče, pak je dnes pro vás volba procesoru AMD Athlon 64 učiněnou nutností - za méně peněz totiž dostanete o 10 - 15 procent výkonu navíc než nabídne adekvátní Pentium 4.

Hlasujte v anketě pod článkem:
Na jaké platformě (AMD/Intel) byste dnes postavili nové PC?

Závěr

Dopad síly procesoru na počet ve hře vyprodukovaných fps se bude s časem zvyšovat, neboť již v brzké době plánují vývojáři do těchto multimediálních aplikací začlenit pokročilou umělou inteligenci spolu s vylepšeným fyzikálním modelem prostředí, která si bude výkonu počítačového čipu žádat stále více.

Perličkou je fakt, že ještě přede dvěma lety si byla společnost NVIDIA jista, že hlavní část práce postupně připadne na bedra grafických karet (k hraní měly stačit 800MHz procesory doprovázené silným grafickým čipem). Budoucnost a Moorův zákon za vydatné spolupráce herních vývojářů však z takovýchto omylů dokáže velmi rychle vyléčit. 

Anketa
Na jaké platformě (AMD/Intel) byste dnes postavili nové PC?
AMD
75 %
Intel
23.5 %
Ani na jedné z nich
1.5 %
Celkem hlasovalo 864 čtenářů.

Proč zrovna Radeon a ne GeForce?

Protože je software Half-Life 2 specifický a dá se říci, že i odladěný pro jádra rodiny Radeon. V případě ukázky škálovatelnosti výkonu v aplikaci DOOM III bude zajisté lepší volit čip GeForce; tedy zatímco v DOOM III vyhrávají grafiky společnosti NVIDIA (GeForce 6800ULTRA, či jejich SLI varianty), v HL2 je situace naprosto opačná a o vrchní umístění se dělí ATI (Radeon X800 XT, X850 XT).

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků