Hlavní obsah

3D obraz může poškodit zrak, varují optici

Optici a optometristé varují před masivním nákupem 3D obrazovek a častým sledováním 3D filmů pomocí speciálních brýlí. Na veletrhu oční optiky Opta, který v pátek začal v Brně, to novinářům řekl viceprezident Společenstva českých optiků a optometristů (SČOO) Ivan Vymyslický.

Foto: CHRISTIAN CHARISIUS, Reuters

Článek

Lidské oko je podle Vymyslického akomodací, přizpůsobením, na 3D technologie silně namáháno, což může poškodit zrak, vyvolat zdravotní obtíže, včetně bolestí hlavy nebo nevolnosti. Vůbec nejvíc prý 3D technologie může zasáhnout oči malých dětí, jejichž zrak ještě není plně vyvinut.

"Můžete si pět let kazit oči 3D technologií, my to pak dalších 20 let budeme spravovat. Optici vlastně mohou 3D technologii poděkovat," uvedl s nadsázkou Vymyslický.

Před dimenzí navíc varuje i Samsung

Varování před nežádoucími účinky 3D obrazu minulý rok vydala také společnost Samsung. Podle ní může dimenze navíc způsobit u některých lidí epileptický záchvat, nebo dokonce mrtvici.

Pozor by si přitom neměli dávat pouze jedinci s chatrnějším zdravím, ale i senioři a děti. Výrobce také nedoporučuje sledovat 3D obraz lidem, kteří jsou unavení nebo opilí. Okamžitě přestat koukat na 3D video by člověk měl v případě, že dostane závrať, bude se cítit zmatený nebo dezorientovaný.

Jedním z pravidel, která je při sledování 3D obrazu nutné dodržet, je vhodná vzdálenost od obrazovky. Ta by měla být alespoň třikrát větší, než je úhlopříčka displeje.

Podle firmy by měl člověk přestat sledovat trojrozměrný obraz okamžitě, když začne pociťovat nepříjemné pocity, a neměl pokračovat, dokud potíže nezmizí.

Jak funguje 3D technologie
Technologie 3D divákům nabízí trojrozměrný obraz, umožňuje totiž spatřit natočené scény nikoli ploše, ale v celé jejich hloubce. Používána je řada různých metod. Jeden způsob zajišťuje rozdělení obrazu pro levé a pravé oko prostřednictvím různé polarizace světla, další prostřednictvím barevného odlišení.Technologie 3D má být podle odborníků v následujících letech hnacím motorem návštěvnosti kin. Přestože výrobci na televizory s 3D obrazem agresivně upozorňují reklamou, prodej je podle expertů ve světě zatím relativně slabý. Brzdou je nutnost být vybaven brýlemi s bateriemi, zatím stále nevelký počet 3D filmů a právě stížnosti spotřebitelů na únavu očí, bolesti hlavy či malátnost.

Reklama

Výběr článků

Načítám