Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Dado Ruvic, Reuters

Obávaný trojský kůň se vrátil na scénu. Jde o nejrozšířenější hrozbu

Vůbec nejrozšířenějším škodlivým kódem na světě se stal podle kyberbezpečnostní společnosti Check Point v dubnu Emotet – obávaný trojský kůň, který Europol označil již dříve za „nejnebezpečnější malware na světě“.

Ilustrační foto Foto: Dado Ruvic, Reuters
Obávaný trojský kůň se vrátil na scénu. Jde o nejrozšířenější hrozbu

Emotet byl původně bankovní trojan, ale postupem času se vyvinul v ničivý botnet. Dlouhodobě se jednalo o nejúspěšnější a nejrozšířenější malware roku 2020. „Emotet byl nejvýkonnějším botnetem v historii a prodával svou širokou síť infikovaných strojů dalším hackerským skupinám. Většinou se jednalo o ransomwarové gangy,“ připomněl Peter Kovalčík, bezpečnostní expert Check Pointu.

V loňském roce sice nebyl tento nezvaný návštěvník tolik aktivní – nabírat na síle ale začal už koncem loňského roku. Letos se pak vyšvihl na vůbec nejrozšířenější hrozbu virových statistik. Jen v dubnu stál za šesti procenty ze všech útoků na organizace, společnosti a úřady po celém světě.

První verze Emotetu se přitom objevila již v roce 2014. A od té doby tohoto nezvaného návštěvníka kyberzločinci neustále vylepšovali, takže se postupně vždy vracel do čela žebříčku nejrozšířenějších kybernetických hrozeb.

Znovuoživený Emotet přitom využívá infrastrukturu jiné hrozby, která se pravidelně objevuje na předních místech virových statistik – škodlivého kódu Trickbot. „To urychlí nejenom jeho šíření a proniknutí do podnikových sítí po celém světě, ale také to znamená pokračování spolupráce skupin stojících za Trickbotem a Emotetem," varoval Kovalčík.

Připomeňme, že Trickbot byl v roce 2020 čtvrtým nejrozšířenějším malwarem a zasáhl osm procent organizací po celém světě. Hrál klíčovou roli v jednom z nejvýznamnějších a nejnákladnějších kybernetických útoků roku 2020, který zasáhl Universal Health Services (UHS), předního poskytovatele zdravotní péče v USA.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků