Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Novinky

Prostřednictvím sociální sítě Facebook se snaží počítačoví piráti vylákat přístupové údaje k internetovému bankovnictví. Obelstít přitom dovedou i potvrzení platby přes SMS zprávu. Před novou vlnou podvodů varovala Česká spořitelna. Kyberzločinci přitom cílí i na klienty dalších bank.

Ilustrační foto Foto: Novinky
Na bankovní účet se piráti snaží dostat přes Facebook

Odkazy na falešné zprávy se šíří nejčastěji prostřednictvím sociálních sítí, zpravidla skrze napadený počítač skutečných přátel. Za ně se pak na sociální síti vydávají a chtějí poslat drobný obnos – údajně kvůli důležité platbě.

Ukázka podvodné stránky Servis 24

Foto: Česká spořitelna

„Podvodník osloví klienta pod profilem někoho z jeho přátel s žádostí o zaslání nějakého finančního obnosu (obvykle ve výši 30 až 50 Kč). Klientovi následně přes Facebook pošle odkaz na platební bránu a požádá ho o výběr banky,“ uvedli zástupci České spořitelny.

Podvod tedy necílí pouze na klienty České spořitelny, ale i dalších bankovních institucí v Česku. V případě spořitelny působí podvodná stránka poměrně věrohodným dojmem, pozornější uživatelé si ale mohou všimnout v prohlížeči špatné adresy a nepatrně pozměněné grafiky, ve srovnání s pravou službou Servis 24.

Skutečná podoba služby Servis 24

Foto: Česká spořitelna

„Pokud klient údaje vyplní, podvodník je okamžitě zneužije. Aby se podvodník dostal k potvrzovací SMS zprávě, sdělí klientovi, že má nějaký problém s telefonem, a požádá, jestli si může nechat poslat autorizační SMS na telefon klienta s tím, aby mu ji klient následně přeposlal. Pokud tak klient učiní, může přijít o daleko vyšší částku. Skutečný majitel profilu, kterým podvodník klienta osloví, o podvodu pravděpodobně vůbec netuší,“ stojí v prohlášení banky.

Na podobné zprávy by lidé v žádném případě neměli reagovat. „Upozorňujeme, abyste na podobnou zprávu v žádném případě nereagovali a nezadávali požadované údaje. Pokud jste to už ale udělali, doporučujeme vám okamžitě kontaktovat naši bezplatnou informační linku 800 207 207 a zablokovat přihlašovací údaje k vašemu internetovému bankovnictví,“ uzavřeli zástupci spořitelny.

Podobně by lidé měli postupovat i v případě, že využívají jinou banku – informovat ji o podezřelé transakci co nejdříve. V opačném případě je šance na vrácení peněz minimální.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků