Hlavní obsah

Bezpečno není na Facebooku ani Twitteru. Podvody šíří i skuteční přátelé

Novinky, ort

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Počítačoví piráti neustále hledají nové způsoby, jak na internetu napálit důvěřivce. Často přitom útočí i v prostředí sociálních sítí, například na Facebooku a Twitteru. Právě na zmiňovaných serverech zachytili bezpečnostní experti falešné reklamy, s jejichž pomocí se kyberzločinci snaží vylákat od uživatele důvěrné informace.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Mezi českými uživateli sociálních sítí Facebook a Twitter se začala znovu po roce šířit podvodná kampaň snažící se odkázat na internetové stránky fiktivního elektronického obchodu, pomocí kterého útočníci sbírají údaje o platebních kartách uživatelů,“ varoval Miroslav Dvořák, technický ředitel společnosti Eset.

Podle něj kyberzločinci v rámci této kampaně používají značku slunečních brýlí Ray-Ban. „Útočníci ale pouze zneužívají jméno známého výrobce. Společnost Ray-Ban ani její distributoři nemají s touto akcí nic společného. Na stejnou kampaň upozornil Eset již loni v dubnu, kdy se poprvé objevila,“ připomněl Dvořák.

Využívají účty skutečných uživatelů

Není bez zajímavosti, že k šíření podvodných reklam využívají počítačoví piráti kompromitované účty skutečných tuzemských uživatelů. Tip na „výhodnou“ slevu, tak klidně může přijít od skutečného kamaráda.

V některých případech nicméně reklamní bannery šíří i samotní uživatelé, kteří pouze chtějí upozornit své přátelé na zajímavou akci. A ve skutečnosti si ani neuvědomují, že tím kyberzločincům vlastně usnadňují práci.

O zacílení na tuzemské uživatele není pochyb. „Domníváme se, že některé weby byly dokonce vytvořeny speciálně pro Čechy, i když většina obsahu je v angličtině. Naznačuje to doména .CZ v samotných URL adresách,“ konstatoval Dvořák.

Pozor i na další sociální sítě

Nejvíce se podvodné reklamní nabídky šíří prostřednictvím Facebooku a Twitteru. Stejně tak jsou ale využívány i další sociální sítě, například Instagram a Pinterest.

Samotné prohlížení falešných webů není škodlivé. „Problém nastává při platbě za fiktivní zboží, kdy útočník získá všechny informace potřebné k tomu, aby mohl provést finanční převod z dané karty. Informace o platební kartě totiž odcházejí k provozovateli podvodných webových stránek, jejichž servery se většinou nacházejí mimo Evropskou unii, často například v Číně,“ podotkl Dvořák.

I tato pirátská kampaň ukazuje, že uživatelé musí být při pohybu na internetu velmi ostražití. Velmi důležité je například sledovat, na jakých stránkách se ve skutečnosti pohybujeme a zda jde o legitimního prodejce či nějaký falešný web.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám