Slevy na Černý pátek se týkají internetových i kamenných obchodů. První zmiňovanou možnost využívají v hektickém předvánočním období především ti, kteří se chtějí vyhnout davům v obchodech. Jednoduše pohodlně nakoupí z tepla domova.

Řada lidí si přitom neuvědomuje rizika spojená s on-line nákupy, pídí se zpravidla jen po co nejvýhodnější ceně. „Naopak kyberzločinci si tyto vzorce chování uvědomují velmi dobře. Proto během nákupních svátků často vytváří falešné webové stránky, reklamy a aplikace a nabízí slevy nic netušícím zákazníkům,“ uvedl David Řeháček, bezpečnostní odborník ze společnosti Check Point.

„Uživatelé často podceňují, že aplikace, reklama nebo URL nemusí být seriózní a bez vědomí provozovatelů může v pozadí číhat i hrozba, která se bude snažit ukrást údaje o platební kartě nebo infikovat zařízení ransomwarem a žádat za odemčení šifrovaných dat výkupné,“ konstatoval Řeháček.

Nebezpečné vyděračské viry

Ransomware je souhrnné označení pro vyděračské viry, které aktuálně patří k těm nejobávanějším hrozbám. S jejich pomocí útočníci dokážou na dálku uzamknout celý počítač a za jeho odemčení a zpřístupnění všech uložených dat pak požadují výkupné.

Kyberzločinci se zpravidla snaží v majiteli napadeného stroje vzbudit dojem, že se ke svým souborům dostane po zaplacení výkupného. Ani pak se nicméně uživatelé ke svým datům nemusejí dostat.

Místo placení výkupného je totiž nutné virus z počítače odinstalovat. Zpřístupnit nezálohovaná data je už ale ve většině případů nemožné.

Nebezpečný malvertising

Jak nákupní horečka pomalu vrcholí, je z jednání počítačových pirátů patrné, že stále častěji využívají tzv. malvertising. Jde o složení slov malicious a advertising, tedy v překladu škodlivá reklama. „Mnohamiliardový malvertisingový průmysl jede na plné obrátky, protože spotřebitelé hledají reklamy na speciální slevy. Dávejte si proto pozor na reklamy s výhodnými nabídkami. Odborníci odhadují, že jedno procento všech reklam na internetu spadá do kategorie škodlivé reklamy,“ konstatoval bezpečnostní odborník.

„Mnoho lidí si neuvědomuje, že pouhé zobrazení škodlivé online reklamy může vést k ransomwarovému útoku. Malvertising využívá chyby v programech stejně jako jakákoli jiná sada zneužívající zranitelnosti a je velmi populárním prostředkem pro šíření ransomwaru. Ale škodlivá reklama může být využita i k celé řadě dalších útoků, včetně virů, spywaru a trojských koňů,“ podotkl  Řeháček.

Jak bránit PC a mobily proti hackerům

Počítačoví piráti neustále hledají nové cesty, jak se lidem dostat do počítače. Propašovat škodlivé kódy se přitom stále častěji snaží také do mobilů a tabletů. Jak se proti takovým nezvaným návštěvníkům bránit?

Do mobilních zařízení se snaží kyberzločinci dostat prakticky stejným způsobem jako do klasických počítačů. Hledají chyby v nejrůznějších aplikacích a operačních systémech, které by jim dovolily propašovat záškodníka na cizí přístroj.

Hackeři také spoléhají na to, že uživatelé rizika podceňují. Na klasických počítačích provozuje antivirový program prakticky každý, u mobilů a tabletů tomu tak ale není. Počítačovým pirátům tak nic nestojí v cestě. [celá zpráva]