„Upozorňujeme na novou podobu a možné chování počítačového viru, který se objevil v některých evropských zemích včetně České republiky a který nabádá klienty internetového bankovnictví k instalaci bezpečnostní aplikace do mobilního telefonu,“ varovali zástupci banky.

Podle nich by lidé měli být při správě svých účtů prostřednictvím webu velmi obezřetní. „Jestliže se vám v internetovém bankovnictví nabídne instalace bezpečnostní mobilní aplikace, případně její aktivace, nereagujte na zobrazenou výzvu a neprovádějte instalaci nabízené aplikace do vašeho mobilního telefonu,“ stojí v prohlášení České spořitelny.

Ve skutečnosti se nejedná o bezpečnostní aplikaci, ale hlášku vygenerovanou virem v počítači.

Ve skutečnosti se totiž nejedná o bezpečnostní aplikaci, ale hlášku vygenerovanou virem v počítači. S tím by si měla většina antivirových programů při důkladném hledání poradit.

Obdoba tohoto viru se objevila už v polovině loňského roku. Tehdy před touto formou hackerských útoků varovala Česká bankovní asociace (ČBA) s tím, že hrozba se týká více bankovních institucí. Stejný druh podvodů byl zachycen také v zahraničí. [celá zpráva]

Podvodná zpráva připomínající službu Servis 24 České spořitelny.

Takto vypadala podvodná zpráva připomínající službu Servis 24 České spořitelny na přelomu loňského a letošního roku.

FOTO: Česká spořitelna

Nová verze je ale graficky povedenější a více se podobá skutečnému internetovému bankovnictví. Česky psaný text navíc na první pohled neobsahuje žádné gramatické chyby, což je jinak pro podobné phishingové podvody typické.

„V případě, že byste zaznamenali nezvyklé chování ve vašem internetovém bankovnictví, např. zmíněné nabízení instalace bezpečnostní aplikace do mobilního zařízení, tak neprodleně kontaktujte bezplatnou informační linku České spořitelny 800 207 207,“ uzavřeli zástupci banky.

Jak zabránit hackerům v napadení účtu podle České bankovní asociace
Do chytrých mobilních telefonů by měl klient instalovat pouze prověřené aplikace, speciálně ve vazbě na mobilní bankovnictví. Mělo by jít výhradně o oficiální aplikace pro iOS, Android a Windows Phone, dostupné na aplikačních marketech.
Klient by měl otevírat pouze důvěryhodné e-maily od známých a očekávatelných odesílatelů. Pokud se jeví e-mail podezřele, je rizikové jej otevírat či pracovat s jeho přílohami nebo odkazy.
Klient by neměl zapomínat na to, že i chytré mobilní telefony by měly mít nainstalovanou antivirovou ochranu, jestliže je pro daný typ zařízení k dispozici.
Pokud bude mít klient jakékoli pochybnosti při přihlašování do on-line aplikace nebo při práci s bankovním účtem v internetovém rozhraní, neprodleně by měl kontaktovat klientskou linku své banky a konzultovat další postup s bankovním poradcem.