Hlavní obsah

Sociální média musí podléhat přísnější regulaci, burcují britští poslanci

Londýn

Sociální média, jako je například internetová síť Facebook, by měla podléhat přísnější regulaci. Podle BBC to vyplývá ze zprávy výboru britského parlamentu pro digitální technologie, kulturu, média a sport.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Výbor několik posledních měsíců vyšetřuje sociální média v souvislosti s šířením falešných zpráv a ochranou soukromí uživatelů.

Sociální sítě se staly terčem vyšetřování především kvůli skandálu okolo Facebooku a úniku informací ze zhruba 87 miliónů uživatelských účtů. Kauza vypukla v polovině března, kdy se ukázalo, že data zneužila britská společnost Cambridge Analytica při vývoji softwarových nástrojů pro podporu kampaně Donalda Trumpa během volby amerického prezidenta.

Cambridge Analytica měla oficiálně vyvíjet program pro předpověď preferencí voličů, ve skutečnosti však bylo snahou firmy ovlivnit jejich rozhodování. Aplikace totiž čerpala privátní data z profilů desítek miliónů uživatelů a celý systém následně utvářel profil voličů, mezi které pak cíleně distribuoval politickou reklamu.

Facebook zároveň oznámil, že údaje prakticky všech uživatelů ze stejnojmenné sociální sítě se mohly relativně snadno dostat do nepovolaných rukou.

Bylo to dáno tím, že Facebook umožňoval prakticky od svého vzniku hledat osoby podle e-mailu či telefonu, což mohli takzvaní sběrači dat zneužít. Tato funkce byla již zablokována.

Krize demokracie

Zpráva parlamentního výboru varuje, že Británie čelí „krizi demokracie” v důsledku šíření zhoubných názorů a manipulace s osobními údaji. Doporučuje přísnější regulaci sociálních médií a opatření proti ovlivňování voličů. Volební zákon by se měl podle zprávy upravit tak, aby odrážel změny v technikách volební kampaně v digitální éře.

Zpráva rovněž navrhuje zdanění technologických podniků, jehož prostřednictvím by se přísnější regulace financovala. Získané peníze by měly být použity také na vzdělávací programy a informační kampaně, jež by lidem pomohly rozeznávat dezinformace a falešné zprávy.

Zodpovědnost za škodlivý obsah

Sociální média by podle zprávy výboru měla být zodpovědná za „škodlivý” obsah, který je jejich prostřednictvím zveřejňován. Firmy jako Facebook či YouTube přitom zodpovědnost za příspěvky na svých stránkách odmítají a označují se za pouhou platformu pro jejich zveřejňování, nikoli za vydavatele.

„Firmy působící v oblasti sociálních médií se nemohou schovávat za prohlášení, že jsou pouhou platformou, a tvrdit, že jsou technologickými podniky, které nehrají žádnou roli v regulaci obsahu na svých stránkách. To není pravda; neustále mění, co se na jejich stránkách zobrazuje a co ne, a to na základě algoritmů i lidských zásahů,” píše se ve zprávě výboru.

Viceprezident společnosti Facebook Richard Allan uvedl, že výbor poukázal na některá důležitá témata. „Sdílíme jejich cíl zajistit, aby politická propagace byla poctivá a transparentní, a souhlasíme, že jsou zapotřebí změny volebních pravidel,” citoval Allana list The Wall Street Journal.

Reklama

Výběr článků

Načítám