Podle CNNMoney už je nyní tlak zákonodárců, médií i veřejnosti tak silný, že cokoli jiného než vystoupení Zuckerberga by bylo těžce přijatelné. Šéf Facebooku dnes ale zareagoval odmítavě na výzvu britských poslanců, kteří od něj rovněž žádali vysvětlení současné kauzy. V Londýně budou v parlamentu odpovídat dva jiní zástupci firmy.

Před americkými kongresmany by měl Zuckerberg vystoupit v horizontu několika týdnů, řekli CNNMoney zástupci Facebooku. Společnost podle nich nyní sestavuje plán jeho výpovědi. Zuckerbergova ochota svědčit podle týchž zdrojů vytvoří tlak na šéfy Googlu Sundara Pichaie a Twitteru Jacka Dorseyho, aby učinili totéž. Předseda právního výboru amerického Senátu Chuck Grassley oficiálně pozval všechny tři výkonné ředitele na slyšení o otázce soukromí dat na 10. dubna.

Kvůli postupech při ochraně soukromí začala v pondělí vyšetřovat Facebook americká Federální komise pro obchod (FTC). Skandál vyvolaný zjištěními Cambridge Analytica podle CNNMoney zvýrazňuje problém „zabudovaný do DNA“ Facebooku. „Jejich byznysem je využívání dat. Facebook vydělává peníze mimo jiné tím, že sklízí data uživatelů a sdílí je s vývojáři aplikací a inzerenty. Zabránit tomu, aby tito kupci data nepředávali třetím stranám s postranními úmysly, nemusí být ve finále možné,“ napsal web.

Zneužití 50 miliónů profilů

V polovině března se ukázalo, že zhruba 50 miliónů účtů na Facebooku bylo zneužito britskou společností Cambridge Analytica při vývoji softwarových nástrojů pro podporu kampaně Donalda Trumpa během volby amerického prezidenta.

Britská společnost Cambridge Analytica měla oficiálně vyvíjet program pro předpověď preferencí voličů, ve skutečnosti však bylo snahou firmy ovlivnit jejich rozhodování. Aplikace totiž čerpala privátní data z profilů desítek miliónů uživatelů a celý systém následně utvářel profil voličů, mezi které pak cíleně distribuoval politickou reklamu.

Na celý projekt nyní paradoxně upozornil přímo zaměstnanec Cambridge Analytica Christopher Wylie. „Využili jsme sociální sítě Facebook k analýze miliónů uživatelských účtů. Díky tomu jsme vyvinuli cílené volební reklamy s využitím daných dat. To byl základ fungování celé firmy,“ prohlásil Wylie.

Nejvíce celá kampaň cílila samozřejmě na uživatele v USA, konkrétně se podle The New York Times dotkla třetiny všech facebookových účtů severoamerických uživatelů. Celkově jde zhruba o čtvrtinu všech Američanů s volebním právem.

Oficiálně podnik na svých stránkách pouze uvedl, že poskytl volebnímu štábu Donalda Trumpa poradenské služby, „které mu pomohly vyhrát souboj o Bílý dům“.

Zástupci Facebooku již chování společnosti Cambridge Analytica odsoudili a ukončili s ní veškerou spolupráci. Tato kauza byla také jedním z důvodů, proč na vlastní žádost odešel šéf bezpečnosti této sociální sítě. [celá zpráva]