Bezpečnostní experti uvedli, že jde o jeden z vůbec největších útoků na soukromí uživatelů Facebooku.

Britská společnost vyvíjela oficiálně program pro předpověď preferencí voličů, ve skutečnosti však snahou firmy bylo ovlivnit jejich rozhodování. Aplikace totiž čerpala privátní data z profilů desítek miliónů uživatelů a celý systém následně utvářel profil voličů, mezi které následně cíleně distribuoval politickou reklamu.

Nejvíce celá kampaň cílila samozřejmě na uživatele v USA, konkrétně se podle The New York Times dotkla třetiny všech facebookových účtů severoamerických uživatelů. Celkově jde zhruba o čtvrtinu všech Američanů s volebním právem.

Na celý projekt paradoxně upozornil nyní přímo zaměstnanec Cambridge Analytica Christopher Wylie. „Využili jsme sociální sítě Facebook k analýze miliónů uživatelských účtů. Díky tomu jsme vyvinuli cílené volební reklamy s využitím daných dat. To byl základ fungování celé firmy,“ prohlásil Wylie.

Vítězné tažení na Bílý dům

Oficiálně podnik na svých stránkách pouze uvedl, že poskytl volebnímu štábu Donalda Trumpa poradenské služby, „které mu pomohly vyhrát souboj o Bílý dům“.

Agentura AP uvedla, že na základě oznámení již bylo v americkém státě Massachusetts zahájeno vyšetřování Facebooku i společnosti Cambridge Analytica. Vede jej generální prokurátorka Maura Healeyová.

Zástupci Facebooku již chování společnosti Cambridge Analytica odsoudili a ukončili s ní veškerou spolupráci.