"V současné době probíhají jednání týkající se podoby druhé výzvy, a to jak za účasti podnikatelského sektoru, tak i veřejné správy. Je připraveno vyhlášení veřejné konzultace k těmto intervenčním oblastem," uvedl Kotrba.

Dotace z operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost EU musí být vyčerpané do konce roku 2023.

V rámci první výzvy vypsané letos na jaře se k čerpání dotací v řádu desítek miliónů Kč přihlásily jen tři firmy. Nezájem internetové firmy dopředu avizovaly kvůli nejasným podmínkám a nejistotě, zda dotace kvůli možným rozporům s pravidly EU nakonec dostanou. V nové výzvě by se měla pravidla upravit.

Problematika pokrytí vysokorychlostním internetem se podle MPO dotýká až dvou třetin území ČR, první výzva směřovala na zlepšení pokrytí zhruba 15 procent území.

Rozvoj vysokorychlostního internetu
Celý projekt budování sítí vysokorychlostního internetu má hodnotu 30 miliard korun, z toho 14 miliard tvoří právě dotace od Evropské unie.
Podle připravovaného plánu rozvoje vysokorychlostního internetu v tuzemsku by měly všechny české domácnosti dosáhnout na připojení k internetu alespoň rychlostí 30 Mb/s, přičemž polovina by měla mít možnost připojení dokonce až na 100 Mb/s. To zní ale v současných podmínkách jako utopie.
Jak ukazuje měření společnosti Seznam.cz z loňského roku, 80 procent české populace má maximální rychlost internetového připojení do 10 Mb/s. Řada domácností totiž rychlejší připojení vůbec přijímat nemůže.
Nejvíce pomalých přípojek je podle měření v Pardubickém kraji (65 procent všech připojení s maximální rychlostí do 5 Mb/s), dále pak na Liberecku a Královéhradecku. Rychlostí nižší než 5 Mb/s se připojuje ale například i bezmála 60 procent Pražanů. Naopak internet rychlejší než 30 Mb/s má pouze 2,8 procenta domácností v hlavním městě.
Projekt rozvoje vysokorychlostního internetu má směřovat primárně tam, kde nefunguje trh – tedy tam, kde se nevyplatí poskytovatelům budovat infrastrukturu. Jde jak o kabelové připojení, tak bezdrátové. Zlepšení připojení by se mělo dotknout zhruba 3,5 miliónu míst v Česku, a to nejen domácností, ale také veřejných institucí a firem.