Před 25 lety si většina uživatelů ani nedokázala představit, k čemu všemu se bude dnes internet využívat. „Je potřeba si uvědomit, že tehdy se počítače používaly k počítání. To znamená, že se na nich počítaly vědeckotechnické výpočty, parciální rovnice a tak dále,“ uvedl pro Novinky.cz Jan Gruntorád, současný ředitel sdružení Cesnet.

Právě on se s partou několika nadšenců podílel na připojení Česka k této celosvětové počítačové síti. [celá zpráva]

„Počítače tehdy nesloužily k zábavě ve volném čase, jako je tomu nyní. Že se internet stane fenoménem, který budeme mít doma na počítači nebo mobilu, to jsem tehdy neodhadoval,“ doplnil Gruntorád.

E-maily hrají prim

I po tolika letech jsou to právě e-maily, které jsou tím nejdůležitějším pro tuzemské uživatele na celosvětové počítačové síti. Jak vyplývá z průzkumu Českého statistického úřadu (ČSÚ), denně čte e-maily 93 % uživatelů internetu.

„Například do schránek našich uživatelů denně přijde až 62 miliónů e-mailů. Každý den si lidé na Seznam.cz navíc zaregistrují 12 tisíc nových e-mailových schránek,“ uvedl David Finger, produktový manažer služby Seznam.cz Email.

Není bez zajímavosti, že služby společnosti Seznam.cz navštíví dohromady až 3,9 miliónu reálných uživatelů. „Nejnavštěvovanější službou je samozřejmě domovská stránka www.seznam.cz. Každý den na ni zaznamenáme kolem 3,4 miliónu reálných uživatelů, kteří si v průměru dvanáctkrát denně stránku zobrazí,“ uvedl Marek Vacek, produktový manažer domovské stránky Seznam.cz.

Zpravodajství i nákupy

Další častou činností Čechů je podle ČSÚ čtení zpravodajství a novinek. Denně se této aktivitě oddává 86 % uživatelů internetu. Stranou ale nezůstávají ani nákupy. „Celkem 84 % Čechů vyhledává při nakupování na internetu související informace o zboží. A právě nakupování je jednou z věcí, která se za posledních 25 let radikálně změnila,“ podotkl Milan Šmíd, manažer Zboží.cz.

„Výzkum o stavu e-commerce v ČR za rok 2016, který pracoval s daty ze Shoptet.cz a Zboží.cz, ukazuje, že téměř dvě třetiny Čechů nakupují přes internet pravidelně a průměrně za rok utratí 7730 korun. Nejčastějšími produkty, které Češi nakupují přes internet, jsou oblečení (62 %), kosmetika (31 %), elektronika (27 %) či vstupenky na kulturní a sportovní události (37 %),“ konstatoval Šmíd.

Zajímavé je přitom to, že z aktivity lidí na celosvětové počítačové síti je možné vyčíst i určitý „jízdní řád“. Ráno začínají Češi zpravidla den horoskopy, v poledne pak graduje návštěvnost zpravodajských serverů a nakonec večer pak stoupá návštěvnost počasí a zároveň i serverů věnujících se videím, například internetové televizi Stream.cz.

25. výročí českého internetu
V pondělí 13. února uplynulo přesně 25 let od prvního připojení ČR k internetu. K této příležitosti se od rána koná celodenní konference, kde vystupují přední osobnosti tuzemské internetové scény. Sledovat konferenci je možné na adrese www.pripojuji.se.