Hlavní obsah

Galileo pomůže záchranářům v terénu. Ale i běžným řidičům

Novinky, mif

Evropa se už od čtvrtka nemusí spoléhat jen na americký navigační systém GPS nebo jeho ruskou obdobu GLONASS. Oficiálně totiž začala fungovat síť satelitů Galileo, která se proti zmiňovaným technologiím chlubí celou řadou výhod.

Foto: ESA

Simulace systému Galileo

Článek

O tom, že je Galileo výrazně přesnější, jsme informovali již při jeho spuštění. [celá zpráva]

K čemu to bude ale dobré pro obyčejné smrtelníky? Všem by měl nový systém přinést především přesnější zaměření polohy. Stávat by se tak již například nemělo, že řidičům v autě na dálnici bude navigace hlásit, že jedou po poli.

Navigační systém bude mít odchylku několik desítek centimetrů.

Odchylka totiž nebude několik metrů, ale pouze pár desítek centimetrů. Konkrétně platící zákazníci a záchranné složky mohou počítat s přesností na 30 centimetrů, běžní uživatelé pak s odchylkou jeden metr. To je čtyřikrát lepší výsledek než v případě konkurenčních systémů.

Právě vysoká přesnost má posloužit záchranářům při nejrůznějších operacích v terénu. Například při pádu laviny budou schopni určit daleko přesněji polohu zasypaného člověka.

Díky tomu, že satelity se na oběžné dráze pohybují ve výšce přesahující hranici 23 tisíc kilometrů nad Zemí, má být pokrytí velmi přesné dokonce i v polárních oblastech.

Navigace tak bude dostupná i v místech, kde doposud GPS nefungovalo.

Zpětný komunikační kanál

Velmi zajímavé je také to, že Galileo nabízí zpětný komunikační kanál. V praxi tak navigační zařízení budou schopna signál nejen přijímat, ale také vysílat. To přijde vhod záchranným složkám.

Záchranáři tak při nejrůznějších katastrofách budou moci odeslat přes družice svoji přesnou polohu a další údaje i ve chvíli, kdy nebude běžná komunikační infrastruktura dostupná.

Vybudování Galilea, díky kterému bude Evropa v otázce navigace nezávislá, trvalo 17 let. Celý projekt stál zhruba deset miliard eur (bezmála 270 miliard korun).

Jak na přesnější navigaci?
Využívat systém budou moct pouze ti uživatelé, jejichž zařízení jsou na nový standard připravena. Nicméně čipové sady pro Galilea vyrábí několik posledních let prakticky všichni velcí výrobci. Více než 95 procent aktuálně nabízených přístrojů by tak mělo být na nový standard připraveno. Většina zařízení by měla začít pracovat s přesnější navigací v nadcházejících měsících automaticky, aniž by se uživatelé museli o něco starat. V některých přístrojích však bude nutné aktualizovat ovládací software. To však bude možné až ve chvíli, kdy pro ně výrobce uvolní aktualizaci.

Reklama

Výběr článků

Načítám