„Upozorňujeme na novou podobu a možné chování počítačového viru, který se objevil v některých evropských zemích včetně ČR a který nabádá klienty internetového bankovnictví k instalaci bezpečnostní aplikace do mobilního telefonu,“ varovali zástupci banky.

Útok má vždy stejný scénář. Ve chvíli, kdy se kyberzločincům podaří trojského koně propašovat do cizího počítače, zaměří se také na uživatelův chytrý telefon, aby získali přístup k autorizačním SMS zprávám. Vzhledem k tomu, že většina uživatelů zabezpečení svých mobilních přístrojů podceňuje, je hrozba o to větší.

Podvodná zpráva připomínající službu Servis 24 České spořitelny.

Takto vypadá letos podvodná zpráva připomínající službu Servis 24 České spořitelny.

FOTO: Česká spořitelna

Do smartphonu se útočníci zpravidla dostanou jednoduchým trikem. V podvrženém internetovém bankovnictví uživatele vyzvou k instalaci programu, který je podle nich nutný ke správě účtu on-line. Pokud tak uživatel učiní, nic již kyberzločincům nebrání k vysátí peněz z účtu.

„Buďte obezřetní při používání vašeho internetového bankovnictví. Jestliže se vám v internetovém bankovnictví nabídne instalace bezpečnostní mobilní aplikace, případně její aktivace, nereagujte na zobrazenou výzvu a neprovádějte instalaci nabízené aplikace do vašeho mobilního telefonu. Nejedná se o bezpečnostní aplikaci, ale váš počítač je napaden počítačovým virem,“ konstatovali zástupci České spořitelny.

Loni před touto formou hackerských útoků varovala Česká bankovní asociace (ČBA) s tím, že hrozba se týká více bankovních institucí. Stejný druh podvodů byl zachycen také v zahraničí. [celá zpráva]

Jak zabránit hackerům v napadení účtu podle ČBA
Do chytrých mobilních telefonů by měl klient instalovat pouze prověřené aplikace, speciálně ve vazbě na mobilní bankovnictví. Mělo by jít výhradně o oficiální aplikace pro iOS, Android a Windows Phone, dostupné na aplikačních marketech.
Klient by měl otevírat pouze důvěryhodné e-maily od známých a očekávatelných odesílatelů. Pokud se jeví e-mail podezřele, je rizikové jej otvírat či pracovat s jeho přílohami nebo odkazy.
Klient by neměl zapomínat na to, že i chytré mobilní telefony by měly mít nainstalovanou antivirovou ochranu, jestliže je pro daný typ zařízení k dispozici.
Pokud bude mít klient jakékoli pochybnosti při přihlašování do on-line aplikace nebo při práci s bankovním účtem v internetovém rozhraní, neprodleně by měl kontaktovat klientskou linku své banky a konzultovat další postup s bankovním poradcem.