Hlavní obsah

Z finanční hlouposti mnohých Čechů si poradci střílejí v komiksech

Právo, Jindřich Ginter

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Z neznalosti nástrah rychlých, ale neúměrně drahých půjček bez ověřování schopnosti splácet a základních finančních souvislostí u tisíců Čechů, které zneužívají spekulanti s dluhy a lichváři, si začala prostřednictvím komiksů střílet i finanční poradenská společnost Partners, která se podílí na jejich tvorbě. Cílem je oslovit hlavně mladé.

Článek

"Bude jistě velmi zajímavé sledovat, jaká je míra finanční gramotnosti mezi českými školáky. V roce 2012 totiž některé z nich čeká vyplnění testů v rámci projektu PISA (Programme for International Student Assessment). Jeho organizátorem je OECD a probíhá každé tři roky. Studenti ve věku patnácti let odpovídají na testové otázky z matematiky, práce s textem a přírodních věd. Od roku 2012 je pak čekají i dotazy z oblasti osobních financí," píše na webu ministerstva Dušan Hradil z odboru Finanční trhy I.

Tímto testem projde více žáků, než bylo dospělých respondentů v šetření Ministerstva financí a České národní banky. Nicméně otázky budou podle něho jiné, úměrné věku respondentů.

"I patnáctiletí by však měli mít povědomí o světě financí," zdůraznil Hradil.

Podle něho pouze 58 % respondentů z průzkumu finanční gramotnosti ministerstva financí a ČNB ví, že by při uvažování o půjčce mělo zohlednit jak její cenu, tedy RPSN, tak také své možnosti splácet, tedy zohlednit absolutní výši měsíční splátky.

"Zkratka RPSN je navíc pro naprostou většinu lidí spíše záhadou - jen třetina si myslí, že rozumí jejímu významu, ovšem jen 17 % to skutečně ví. Zhruba stejný podíl občanů ví, co znamenají dovětky „p.m.“ a „p.a.“ za údajem o úrokové sazbě. Přitom řada úvěrujících společností využívá měsíční formát zobrazení, aby jejich nabídka nepůsobila tak draze," připomněl Hradil.

Finanční gramotnost/negramotnost je i příležitost

Finanční gramotnost se stala ne jen velkým tématem a projektem pro ministerstvo financí, ale také příležitost pro nejrůznější agentury, nakladatelství, poradenské společnosti, protože na šíření základních finančních znalostí a burcování proti neuváženému zadlužování domácností, pasuje řada dotačních programů.

A tak se zadluženosti Čechů chytá kde kdo, od bank, přes zavedené poradenské firmy až po ty, které se na velkolepém projektu "chtějí udělat."

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám