Hlavní obsah

Z finanční hlouposti mnohých Čechů si poradci střílejí v komiksech

Z neznalosti nástrah rychlých, ale neúměrně drahých půjček bez ověřování schopnosti splácet a základních finančních souvislostí u tisíců Čechů, které zneužívají spekulanti s dluhy a lichváři, si začala prostřednictvím komiksů střílet i finanční poradenská společnost Partners, která se podílí na jejich tvorbě. Cílem je oslovit hlavně mladé.

Z finanční hlouposti mnohých Čechů si poradci střílejí v komiksech

"Bude jistě velmi zajímavé sledovat, jaká je míra finanční gramotnosti mezi českými školáky. V roce 2012 totiž některé z nich čeká vyplnění testů v rámci projektu PISA (Programme for International Student Assessment). Jeho organizátorem je OECD a probíhá každé tři roky. Studenti ve věku patnácti let odpovídají na testové otázky z matematiky, práce s textem a přírodních věd. Od roku 2012 je pak čekají i dotazy z oblasti osobních financí," píše na webu ministerstva Dušan Hradil z odboru Finanční trhy I.

Tímto testem projde více žáků, než bylo dospělých respondentů v šetření Ministerstva financí a České národní banky. Nicméně otázky budou podle něho jiné, úměrné věku respondentů.

"I patnáctiletí by však měli mít povědomí o světě financí," zdůraznil Hradil.

Podle něho pouze 58 % respondentů z průzkumu finanční gramotnosti ministerstva financí a ČNB ví, že by při uvažování o půjčce mělo zohlednit jak její cenu, tedy RPSN, tak také své možnosti splácet, tedy zohlednit absolutní výši měsíční splátky.

"Zkratka RPSN je navíc pro naprostou většinu lidí spíše záhadou - jen třetina si myslí, že rozumí jejímu významu, ovšem jen 17 % to skutečně ví. Zhruba stejný podíl občanů ví, co znamenají dovětky „p.m.“ a „p.a.“ za údajem o úrokové sazbě. Přitom řada úvěrujících společností využívá měsíční formát zobrazení, aby jejich nabídka nepůsobila tak draze," připomněl Hradil.

Finanční gramotnost/negramotnost je i příležitost

Finanční gramotnost se stala ne jen velkým tématem a projektem pro ministerstvo financí, ale také příležitost pro nejrůznější agentury, nakladatelství, poradenské společnosti, protože na šíření základních finančních znalostí a burcování proti neuváženému zadlužování domácností, pasuje řada dotačních programů.

A tak se zadluženosti Čechů chytá kde kdo, od bank, přes zavedené poradenské firmy až po ty, které se na velkolepém projektu "chtějí udělat."

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků