Hlavní obsah

Vymáhání poplatků se může klientům bank prodražit

Právo, Jan Holý

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Více než 300 tisíc klientů bank, kteří se prostřednictvím společnosti BSP Lawyer Partners zapojili do hromadného vymáhání bankovních poplatků, nemusí u soudu čekat jen výhra, ale také zamítnutí žaloby a s tím spojené placení soudních výloh. A ty mohou vyjít i na několik tisíc korun.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Článek

Například klient, který požaduje po bance vrácení částky odpovídající neoprávněně účtovanému poplatku za vedení úvěrového účtu ve výši 150 korun měsíčně, může tuto částku požadovat zpětně za čtyři roky, tedy celkem 7200 korun.

Poplatky zaplacené před více než čtyřmi lety by už byly promlčeny.

Soudní poplatek, který musí zaplatit, je až 1000 korun, v případě elektronického platebního rozkazu 400 korun.

Pokud by však spor vyhrála banka, pak by klient banky jako žalobce byl povinen nahradit bance náklady řízení. Společnost BSP Lawyer Partners se sice ve svém prohlášení zavázala uhradit za klienta náklady řízení, avšak v případných soudních sporech je v postavení žalobce pouze klient.

Náhrady podle advokátního tarifu

„Povinnost nahradit náklady řízení bance bude uložena soudem vždy klientovi,“ vysvětluje Martin Rezek z advokátní kanceláře Drábek & Pezl, který je odborníkem na spotřebitelské právo.

V praxi může docházet například k tomu, že v rámci vyčkávání na reakci bank mohou být postupně promlčovány nároky některých klientů.
advokát Martin Rezek

Výše nákladů na právní pomoc by se zjišťovala s pomocí tzv. advokátního tarifu a při žalované částce 7200 korun a čtyřech provedených úkonech právní služby by náklady protistrany, tedy banky, dosáhly 8712 korun, což je dokonce více, než kolik klient bance na poplatcích zaplatil.

V případě hromadných žalob nemusí jít podle odborníků jen o tak snadné řešení, jak je často prezentováno.

„V prvé řadě je třeba si uvědomit, že klient nemůže účinným způsobem ovlivnit formy ani metody budoucí spolupráce mezi společností BSP Lawyer Partners a advokátní kanceláří Toman, Devátý & partneři, “ upozorňuje Rezek.

Individuální přístup je nemožný

Každý advokát má především účinně hájit práva svého klienta a ke každému případu přistupovat individuálně. Při stovkách tisíc udělených zmocnění, jako tomu má údajně být v daném případě, si však takový přístup lze představit jen stěží.

„V praxi může docházet například k tomu, že v rámci vyčkávání na reakci bank mohou být postupně promlčovány nároky některých klientů, kteří udělili svou plnou moc k vymáhání již před několika měsíci,“ dodává Rezek.

Neplatné plné moci

Situaci značně komplikuje také rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 4 z minulého týdne o tom, že plné moci, které lidé poskytli k vymáhání poplatků společnosti BSP Lawyer Partners, jsou neplatné. Plné moci totiž dle soudu měly být uděleny klienty přímo advokátovi.

BSP Lawyer Partners tak musí oslovit statisíce klientů znovu a není zcela jisté, zda se jí to v soudem stanovené lhůtě deseti dnů podaří a zda vůbec budou lidé ochotni plné moci znovu udělit.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám