Hlavní obsah

Vlak měl zpoždění? Máte nárok na odškodnění

Novinky, bab

V Česku je naprosto běžná situace, že vlaky mají zpoždění. S takovou situací se setkal snad každý cestující. A stejně jako v případě letecké dopravy, tak i u železniční, máte nárok na finanční kompenzaci. Dopravce je povinen vás odškodnit už tehdy, měl-li vlak zpoždění delší než 60 minut.

Foto: Profimedia.cz

Zpoždění u železniční dopravy je poměrně časté.

Článek

Mnozí cestující už znají svá práva ohledně nároku na finanční kompenzaci v případě, že došlo ke zpoždění či dokonce zrušení jejich letu. Na druhou stranu ale řada lidí netuší, že na odškodnění mají mnohdy nárok i tehdy, když dojde ke zpoždění vlaku. Přitom služby železnice Češi využívají mnohem častěji.

O tom, že vlak bude mít zpoždění jak při příjezdu, tak odjezdu, musí dopravce cestující průběžně informovat. Zároveň je povinen sdělit i předpokládaný čas jeho odjezdu či příjezdu.

Pokud má vlak alespoň hodinové zpoždění, můžete si vybrat. Buď cestu zrušit a nechat si vrátit jízdné, nebo v cestě dál pokračovat. Ať už se rozhodnete jakkoliv, máte nárok na kompenzaci od železničního dopravce.

Výše odškodnění závisí na délce zpoždění

„Pokud zpoždění mezi výchozí a cílovou stanicí činí 60 až 119 minut, může cestující od železničního dopravce požadovat odškodnění ve výši 25 procent ceny jízdenky. U zpoždění přesahujícího 120 minut činí výše kompenzace 50 procent ceny jízdenky. Ani v jednom případě ale cestující neztrácí nárok na přepravu,“ upozornila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Odškodnit vás dopravce musí do jednoho měsíce od podání žádosti, a to ve formě poukázek nebo jiných služeb. Pokud budete požadovat vyplatit kompenzaci v penězích, je povinen vám vyhovět.

Kdy k výplatě nedojde?

Pokud ale výše finanční kompenzace nebude dosahovat alespoň čtyř eur (zhruba 100 korun), dopravce není povinen vám odškodnění poskytnout.

Nárok na odškodnění nebudete mít ani tehdy, pokud jste o zpoždění byli informováni ještě před zakoupením jízdenky.  A stejně tak v případě, pokud je zpoždění vzhledem k pokračování jiným spojem kratší než 60 minut.

Další nároky cestujících

„Pokud je zpoždění při příjezdu nebo odjezdu delší než 60 minut, měl by dopravce nabídnout cestujícím zdarma i občerstvení úměrně k čekací době, pokud je ve vlaku či stanici k dispozici," doplnila Hekšová.

Cestující má také nárok na hotelové nebo jiné ubytování a přepravu mezi železniční stanicí a místem ubytování v případě, že je nutný pobyt na jednu nebo více nocí. V případě, že vlak uvízne na trati, máte, je-li to pochopitelně možné, nárok na přepravu z vlaku do náhradní výchozí nebo cílové stanice. Dopravce musí pro cestující vypravit náhradní dopravní spoje, pokud není dále možné pokračovat v jízdě vlakem.

Evropské nařízení

Na celostátních i regionálních drahách v České republice provozuje osobní dopravu více dopravců. Na všechny železniční cesty a dopravní spoje se přitom vztahuje evropské nařízení o právech a povinnostech cestujících v železniční dopravě.

To také stanoví minimální výši odškodného v případě zpoždění. Někteří dopravci však poskytují i vyšší odškodnění, než je stanoveno v nařízení. Na jeho výši má pak vliv důvod zpoždění. Pokud se jedná o zpoždění zaviněné ze strany dopravce, je odškodnění vyšší než u nezaviněného zpoždění, kterému dopravce nemohl zabránit. Podrobná úprava odškodnění je obsažena v přepravních podmínkách dopravců.

Anketa

Požádali jste někdy o odškodnění za zpožděný vlak?
Ano
19,5 %
Ne
80,5 %
Celkem hlasovalo 889 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám