Hlavní obsah

Většina lidí se v hypotékách těžko orientuje

Právo, Novinky, Barbora Buřínská

Mnozí z těch, kteří si někdy vyřizovali hypotéku na vlastní pěst, by se již do podobné akce dobrovolně nepustili. Nejenže obíháním bank stráví spoustu času, ale zároveň se setkají s nabídkami, v nichž se budou orientovat jen stěží, a o souvisejících poplatcích se nic nedozví. Vyplývá to ze sondy, kterou provedla Asociace hypotečních makléřů (AHM).

Foto: Profimedia.cz

Vyřizovat si hypotéku na vlastní pěst se vám může vymstít.

Článek

„Dali jsme si tu práci a oběhli všechny banky, abychom získali nabídky na hypotéku pro náš modelový příklad – žádost o hypotéku tři milióny korun. Primárním cílem bylo zjistit, kolik času tím člověk ztratí a jak se v nabídkách bank zorientuje. Výsledek nás nemile překvapil,“ řekla Právu manažerka AHM Petra Horáková Krištofová.

Shromáždit nabídky deseti bank trvalo mladému páru dvanáct dní. Uspěl u osmi z nich, dvě banky nebyly schopny koupi financovat, protože požadovaná výše úvěru pro ně byla v poměru k vlastním penězům příliš vysoká.

Parametry modelového příkladu

  • Mladí bezdětní manželé chtějí koupit rodinný dům za 3,6 miliónu korun.
  • Manželé jsou bonitní, mají nadprůměrné příjmy (60 tisíc čistého měsíčně).
  • Vlastní úspory: 600 tisíc korun.
  • Žádají hypoteční úvěr ve výši tři milióny korun.
  • Doba splatnosti: 20 let.
  • Fixace úrokové sazby: 5 let.
  • Manželé nemají žádné další půjčky či úvěry.

Zdroj: AHM, www.fer-hypoteka.cz

Na formulářích chybí poplatky

„Chtějí-li zájemci o hypotéku získat nabídku deseti bank, musí počítat se dvěma týdny času. Více než z poloviny navštívených bank náš pár vykázali, že nemají čas a že se musí objednat,“ uvedla Horáková Krištofová.

Drtivá většina bank v nabídkách, vytvořených do připravených formulářů či sepsaných na kousku papíru, uváděla jenom úrokové sazby, ale související poplatky už ne. Klient se prakticky ani v jedné bance nedozvěděl, zda a kolik bude platit za vyřízení hypotéky, její čerpání či za vedení úvěrového i běžného účtu. S odstupem času tak nebyl schopen zrekapitulovat jednotlivé nabídky a objektivně je porovnat. I přesto, že modelový klient žádal o nadstandardní výši hypotečního úvěru tři milióny korun (průměrná výše hypotéky je v České republice zhruba 1,6 miliónu korun) a jeho příjmy jsou nadprůměrné (60 000 Kč čistého), banky o něj velký zájem neprojevily.

„Zcela chyběl individuální přístup. Ve většině případů se pracovníci bank vůbec nezeptali na příjmy a klientovu bonitu. Logicky tak nemohli nabídnout žádné individuální slevy. V jedné z bank dokonce zaměstnankyně na klientův dotaz, zda ji zajímají jeho příjmy, reagovala slovy – kdybyste na tak velkou hypotéku neměli, tak se o ni ani nezajímáte,“ popisuje situaci Horáková Krištofová.

Mladý pár se pak s nabídkami bank obrátil na makléřku AHM, která je posoudila a pomohla vybrat nejvhodnější hypoteční produkt. U poloviny bank dokázala sjednat i nižší úrokovou sazbu.

Vyřizování hypotéky přenechte makléři

Mladý pár se s nabídkami bank obrátil na makléřku AHM, která jednotlivé nabídky bank posoudila a pomohla vybrat nejvhodnější hypoteční produkt. U poloviny bank dokázala sjednat i nižší úrokovou sazbu.

Nabídka úrokových sazeb pro hypotéku 3 milióny korun, splatnost 20 let, fixace 5 let
BankaÚroková sazba nabídnuta v bance (v %)Úroková sazba nabídnuta u makléře (v %)
A3,392,79
B2,892,89
C2,792,79
D3,343,34
E3,393,19
F3,193,19
G3,092,79
Hnelzenelze
Inelzenelze
J3,293,09
Zdroj: AHM, www.fer-hypoteka.cz

Asociace zavedla značku kvality

Asociace hypotečních makléřů nyní od 1. srpna zavedla značku kvality Fér hypotéka. Jejím smyslem je poukázat na úroveň služeb, kterou členové asociace poskytují.

Fér hypotéka staví na třech základních pilířích – profesionalitě hypotečních makléřů, jejich úzké specializaci na hypoteční produkty a dodržování etického kodexu AHM.

K zaváděné značce vznikl videospot, který mapuje cestu modelového klienta za nejvýhodnější nabídkou hypotečního úvěru.

„Cílem celého projektu Fér hypotéky je přimět klienty více přemýšlet o své hypotéce. Aby se nenechali zlákat první nabídkou, kterou někde dostanou, aktivně se ptali na všechny poplatky a nebáli se zeptat toho, kdo hypotékám opravdu rozumí a je nezávislý,“ vysvětluje smysl značky kvality předseda představenstva AHM Jan Kruntorád.

Na jednostranné poradce pozor

Jako velké nebezpečí vnímá AHM například systém zejména drobných realitních kanceláří, které za provizi posílají klienty na jednu jedinou pobočku banky. Klienti v obavách, že je v koupi nemovitosti někdo předběhne, bezhlavě spěchají do této jediné banky a neuváženě podepisují hypoteční smlouvy, přičemž se nechají často zlákat k uzavření dalších zbytečných smluv na jiné finanční produkty.

Asociace hypotečních makléřů

  • AHM byla založena v roce 2006.
  • Sdružuje renomované hypoteční makléře, v současné době má osm členů.
  • Členové AHM zprostředkují každou pátou hypotéku v České republice.
  • V roce 2012 členové zprostředkovali hypotéky za 26 miliard korun.
  • Za první pololetí roku eviduje AHM hypotéky v objemu 16 miliard korun (meziroční nárůst 28 procent).

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám