Hlavní obsah

Spořivost při výměně pneumatik se nemusí vyplatit, při nehodě přijdete o odškodnění

S příchodem podzimních plískanic mají autoservisy napilno, většina řidičů přezouvá svá vozidla z letních pneumatik na zimní. Ostatně nařizuje jim to zákon. Jsou ale i tací, kteří na to nedbají. Jenže spořivost se jim v konečném důsledku může hrubě nevyplatit, v případě nehody se v očích pojišťovny z poškozeného stává viník a kompenzace může být výrazně krácena, často dokonce zcela zamítnuta.

Foto: Profimedia.cz

Od 1. listopadu do 31. března musí být zimními pneumatikami vozidlo vybaveno, pokud se na vozovce vyskytuje souvislá vrstva sněhu, led či námraza.

Článek

Zákon o provozu na pozemních komunikacích obsahuje i pravidla pro jízdu na zimních pneumatikách. Ta hovoří jasně, v období od 1. listopadu do 31. března musí být zimními pneumatikami vozidlo vybaveno, pokud se na vozovce vyskytuje souvislá vrstva sněhu, led či námraza, a nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na silnici může během jízdy sníh, led nebo námraza vyskytovat.

V případě bouračky se policie zaměří právě na pneumatiky
Tomáš Beck, Vindicia

Pokud třeba v lednu vyjede řidič na letních pneumatikách na pražskou komunikaci, když jsou dva stupně nad nulou, pravidla teoreticky neporušuje. Ovšem vše se komplikuje, pokud během jeho jízdy dojde k nehodě.

Jízda na letních pneumatikách z vás udělá viníka 

„Platí, že se v případě bouračky policie zaměří právě na pneumatiky. Výsledkem bývá uzavření případu jako nepřizpůsobení jízdy vnějším faktorům. Roli v nehodě totiž hrají i jiné faktory než námraza, sníh a náledí. Jde například i o teplotu vozovky. I když tedy bylo sucho a nemrzlo, může se z původně poškozeného řidiče stát spoluviník či dokonce viník. O závěry policie se pak opírá pojišťovna, která kompenzaci odmítne vyplatit nebo ji výrazně krátí – jednoduše proto, že kdyby jel na zimních pneumatikách, mohl například dříve zabrzdit a nehodě zabránit,“ upozornil Tomáš Beck ze společnosti Vindicia.

Finanční poradna: Jak správně pojistit auto a co dělat v případě nehody

Finance

Jak dále upozornil, vyhráno nemusíte mít ani v případě, že policie rozhodne o tom, že zimní pneumatiky na nehodu vliv neměly. Pojišťovna totiž často iniciuje soudní spor a opírá se o vlastní posudek.

V případě nehody je výletník na letních gumách označen za spolupachatele, či dokonce viníka
Tomáš Beck, Vindicia

Zkušenosti odborníků dokazují, že se při získávání odškodnění jedná o skutečně závažnou komplikaci. „Příběhy se hodně podobají. Lidé, kteří chtěli na zimních pneumatikách ušetřit, se vydají na nákup či za zábavou. Ovšem následuje nehoda, po které je výletník na letních gumách označen za spolupachatele či dokonce viníka, protože jeho brzdnou i reakční dráhu neadekvátní obutí výrazně prodloužilo," dodal Beck.

Přezutí pneumatik pochopitelně všichni odborníci doporučují, nicméně Beck upozornil i na možnost vypracování nezávislého posudku v oboru dopravy. Zaplatit si ho však musíte sami a počítejte s tím, že jeho vyhotovení je poměrně drahé, časově náročné a výsledek je nejistý. Snaha vyhnout se několikatisícové investici do zimních kol a výměny se tak výrazně prodraží.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám