Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Při koupi firemních dluhopisů je namístě ostražitost

Firemní dluhopisy malých a středních firem zažívají v Česku boom. Stovky podniků se rozhodují financovat svůj další rozvoj prostřednictvím těchto cenných papírů – je to pro ně rychlejší a méně náročný způsob než třeba žádat banku o úvěr. Je potřeba se mít ale na pozoru, pokud o investici do dluhopisů budete uvažovat, některé společnosti mohou být fiktivní nebo jejich záměr podvodný.

Ilustrační snímek Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky
Při koupi firemních dluhopisů je namístě ostražitost

Dluhopis může vydat prakticky jakákoli firma. K dluhopisům velkých společností typu ČEZ se drobní investoři napřímo nedostanou, do portfolia je mohou získat jedině skrze nějaký dluhopisový fond. Zato v případě malých a středních firem existuje řada internetových inzertních portálů, na kterých je přímo emitenti nabízejí. Člověk v takovém případě musí být ostražitý.

„Je to o přístupu každého investora. Z našich zkušeností se velké množství lidí nechá zlákat zajímavým úrokem a už nedbají na to, jaká společnost jim takový zisk nabízí,“ potvrdil Právu jednatel inzertního portálu Dluhopisy.cz Ondřej Marek. ČNB proto podle něj už před lety vydala desatero a nyní chystá další pomůcku, tzv. dluhopisový scorecard. Oba nástroje zájemcům napovědí, zda je tento typ investice pro ně vhodný.

V prvé řadě je potřeba se podívat na firmu jako takovou. Zjistit si o ní informace na internetu, ve veřejně dostupných rejstřících, diskusních fórech. Ideální je zajet se podívat na místo, kde působí, promluvit s majitelem nebo zaměstnanci. Tedy zjistit, zda nejde o prázdnou schránku nebo jak dlouho firma existuje. Také je dobré vědět, zda majitel nemá například jiné firmy v konkurzu či v likvidaci.

Příliš vysoký úrok je podezřelý

Rovněž je zapotřebí se zajímat o podnikatelský záměr, který chce firma dluhopisy financovat. Zda vůbec existuje, a pokud ano, do jaké míry je reálný a firma schopná jej uskutečnit. Z finančních údajů se vyplatí podívat se třeba na tvorbu cashflow, tedy peněžních toků firmy, určitě je důležité projít si ekonomické výkazy v plném rozsahu.

Velkou roli hraje také úrok. Zde platí, že vyšší úrok se rovná vyšší riziko. Podle expertů dluhopisy s úrokem nad 10 procent mohou být podezřelé. Problémem ale může být i nízký úrok pod pět procent, zde je riziko, že společnost si příliš nevěří a nemá dostatečnou ekonomickou sílu k tomu, dluhopisy splatit.

„U dluhopisů bez zajišťovacích instrumentů neexistuje žádná garance. Není to konzervativní investiční nástroj a je vhodné, aby byl součástí širší skladby investičních produktů. V západních zemích je ale naprosto běžné, že domácnosti mají část svých financí v korporátních dluhopisech,“ doplnil Marek.

K dluhopisům malých a středních firem se lze většinou dostat prostřednictvím obchodníků s cennými papíry nebo samotných emitentů. Ti využívají vlastní propagaci nebo různé internetové inzertní portály. I zde je však potřeba mít se na pozoru. Některé z nich totiž nabízejí z velké části dluhopisy firem, které sami vlastní. Cenné papíry jsou tedy jen fiktivní nástraha pro nezkušené investory. Může se jednat o tzv. Ponziho systém, pyramidu, kdy jsou výnosy z předešlých investic financovány penězi dalších investorů.

„Podobné problémy se projevily u firem jako Triload, SEDMA Praha, Sponge Factory, Petlas, Grand Koil, Direkto. V řadě případů již policie řeší trestní oznámení nebo je podán návrh na insolvenci,“ uvedl Marek.

„Sami jsme iniciovali řadu právních kroků. Jde nám o to, aby trh byl čistý a pro investory čitelný. Je důležité, aby zklamaní investoři byli sami aktivní, zapojili se do vyšetřování či dalších právních kroků, v rámci svých možností se jim snažíme pomoci,“ dodal.

Opatrnost je podle Malého namístě i v případě některých portálů, které se sice tváří, že se zklamaným investorům snaží pomoci, ve skutečnosti ale spíše jen sbírají kontakty na své potenciální klienty.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků