Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Přehledně: Jak předejít zklamání při nákupu v e-shopech

Vánoce budou letos internetové. E-shopy očekávají nápor nakupujících. S rostoucím počtem online nákupů bohužel roste i počet napálených zákazníků. Při nákupech na internetu proto zůstaňte obezřetní, jak na to, přinášíme v přehledu, který redakce vytvořila ve spolupráci s Českou obchodní inspekcí (ČOI).

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Přehledně: Jak předejít zklamání při nákupu v e-shopech

Pandemie koronaviru změnila nákupní zvyklosti Čechů už v v první polovině letošního roku. Jak ukazují údaje Asociace pro elektronickou komerci (APEK) v průběhu prvního nouzového stavu nakupovalo na internetu více než obvykle 37 procent zákazníků. I po jeho skončení pak internetové obchody začalo využívat o čtvrtinu nakupujících více, než tomu bylo před vládními omezeními.

Mnohé e-shopy očekávají zvýšený nápor nakupujících i nyní, kdy opět platí nouzový stav a navíc je před námi komerčně nejúspěšnější období roku - Vánoce.

Bohužel ne každý zákazník se svého objednaného a mnohdy i zaplaceného zboží dočká. ČOI v loňském roce zaznamenala celkem 5641 podání spotřebitelů na internetový prodej, toto číslo z loňska však bylo již před několika týdny překonáno. Pro online nakupující proto připravila základní rady, aby zbytečně nenaletěli.

Vyhněte se anonymním stránkám

Pokud narazíte na e-shop, který na svých stránkách ani v obchodních podmínkách nemá uvedené kontaktní údaje či na vás nepůsobí důvěryhodně, vyhněte se mu. Na řadu rizikových e-shopů ČOI již delší dobu upozorňuje.

„Seznam rizikových webů dobrovolně přebírá i největší domácí vyhledávač Seznam.cz a antivirus ESET a tím stovky tisíc spotřebitelů automaticky chrání každý měsíc,” uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Extrémně levné zboží je podezřelé

Nulový kontakt, případně sídlo v Panamě či jinde ve světě mají e-shopy, které lákají zákazníky na zázračné výrobky, které údajně nikdo jiný nemá, například proti cukrovce, stárnutí, úspoře elektrické energie, nebo proti 5G síti.

V posledních letech se objevují také jakési „zdravotní portály“, které však nejsou žádnými skutečnými zdravotnickými portály, jde jen o snahu vyvolat v lidech pocit, že právě narazili na jedinečný web, který jim jako jediný přináší unikátní možnost zvítězit například nad cukrovkou, bolestmi, obezitou apodd., upozorňuje ČOI.

Produkty zde často nabízejí údajně i konkrétní lékaři či vědci, kteří jsou však smyšlení.

Objednávky mimo EU

Mnoho českých spotřebitelů nakupuje na zahraničních webech (např. Aliexpres.com, Alibaba.com apod.) z Číny, Panamy, Hongkongu či dalších zemí. Ne každý má s tímto nákupem negativní zkušenost. Ovšem na druhou stranu je ale třeba počítat s tím, že domáhat se svých práv v případě, že zboží nedorazí, přijde něco jiného, nebo bude nutné zboží reklamovat, bude mnohem obtížnější.

Jak odborníci z ČOI upozorňují, rozumnější je nakupovat od prodejců v rámci Evropské unie, kde máte prakticky stejná práva jako při nákupech od českých prodejců (např. vrácení do 14 dnů bez udání důvodu).

V případě sporu je možné se obrátit například na Evropské spotřebitelské centrum ČR (ESC), což v případě nákupu ze „třetích zemí“ možné není.

Plaťte kartou nebo alespoň na dobírku

Odborníci také doporučují za objednané zboží zaplatit kartou nebo jinými online prostředky s garancí od zprostředkovatele platby (Paypal, Twisto apod.). V případě problémů je pak snadnější získat peníze zpět.

Nechcete-li e-shopu svěřit údaje o platební kartě, můžete zvolit dobírku či bankovní převod. Ovšem je třeba počítat s tím, že ani uhrazená dobírka a platba bankovním převodem vaše peníze nijak neochrání. Mnozí spotřebitelé si totiž běžně nerozbalí zásilku před podepsáním bezvadného převzetí zboží.

„Pokud lidé nakupují u jim již známého e-shopu, je platba převodem samozřejmě v pořádku, ale pokud jde o první nákup u dosud neznámého subjektu, je dobré se nad převodem jako nástrojem platby zamyslet,“ doporučil Ondřej Tichota z ESC.
Jak dále dodal, platba kartou nabízí tzv. chargeback, díky němuž je možné získat uhrazenou částku zpět v případě nedodání zboží.

„Spotřebitel nemá na chargeback právní nárok, ale zkušenost ESC ukazuje, že banky ho obvykle provádějí pro své klienty dobrovolně. Někdy tak činí i v případě dodání zcela jiného než objednaného zboží. Dobré je žádost doplnit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s prodejcem,“ doporučil Tichota.

Pozor na přeprodejce

ČOI upozorňuje i na nový nebezpečný trend „přeprodejců“, kteří mají webové stránky vypadající téměř jako běžný e-shop.

„Až v nejasně psaných obchodních podmínkách se v mnoha případech spotřebitel dozví, že český web je jakousi nákupní galerií, kde jen platíte českému subjektu, který si ponechá provizi a zbytkem peněz zaplatí za zboží na zahraničním webu, odkud vám nechá zboží zaslat. Doba dodání a kvalita zboží často neodpovídá očekávání a komplikace nastávají také v případě reklamací nebo uplatnění nároku na vrácení do 14 dnů bez udání důvodu,“ upozornila Martina Střihavková z ČOI.

Recenze čtěte pozorně

Nejlepší variantou je pochopitelně nákup u e-shopu, kterého již znáte a máte s ním či vaši známí dobré zkušenosti. Pokud se ale u něho chystáte nakupovat poprvé, zajímejte se o recenze. Bude-li většina recenzí značně negativních, očekávejte podobné zkušenosti.

V České republice již dlouhé roky fungují seriózní poskytovatelé této služby (např. Heureka.cz, Zbozi.cz, www.dtest.cz/eshopy/ apod.).

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků