Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Podnikající ženy nemusí mít na mateřskou vždy nárok

Ženy, které podnikají, by na plánování mateřské měly myslet s dostatečným předstihem. Nemají totiž na ni automaticky nárok. Navíc pokud nesplní stanovené podmínky pro čerpání mateřské, nemohou uplatnit výhody při čerpání rodičovské.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Podnikající ženy nemusí mít na mateřskou vždy nárok

Pozornost je podle daňové poradkyně společnosti TaxVision Blanky Štarmanové nutné věnovat především včasnému hrazení nemocenského pojištění.

Ženy tvoří v Česku třetinu všech živnostníků. Nárok na rodičovský příspěvek má jeden z rodičů automaticky. Celková jeho výše je pro všechny stejná, státem stanovená na 220 tisíc korun.

Na mateřskou neboli peněžitý příspěvek v mateřství dosáhnou jenom živnostníci, kteří si platí nemocenské pojištění. „Nárok na příspěvek vzniká pouze živnostníkům, kteří si minimálně 270 dní v posledních dvou letech před začátkem čerpání mateřské hradili nemocenské pojištění. Z toho minimálně 180 dní musí nástupu na mateřskou bezprostředně předcházet. Výše tohoto příspěvku je odvozena od výše placeného nemocenského pojištění,“ vysvětluje Štarmanová.

Mateřská i pro otce

Peněžitou pomoc v mateřství může žena začít čerpat nejdříve osm týdnů před plánovaným termínem porodu. Nejpozději však začátkem šestého týdne před porodem. V případě předčasného porodu čerpání mateřské začíná právě v den porodu. Po skončení šestinedělí může mateřskou čerpat i otec dítěte.

„To může být výhodné zejména pro páry, kde žena nesplňuje podmínky pro čerpání peněžité pomoci v mateřství. Tedy neplatila si dostatečně dlouho nemocenské pojištění. Případně pro páry, kde je muž zaměstnaný, a nemocenské pojištění za něj tedy hradí zaměstnavatel,“ radí Štarmanová.

Mateřská je pak poskytována 28 týdnů v případě narození jednoho dítěte. Po tuto dobu se rodič živnostník, který příspěvek čerpá, nesmí své živnosti věnovat. Ale jen tehdy, že živnost provozuje jako hlavní pracovní činnost.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků