Hlavní obsah

Platební morálka se zhoršuje. Závazky nezvládá plnit každý desátý Čech

Právo, svj

Včas splácet půjčky či hradit účty za telefon nebo energie nezvládá podle většiny posledních průzkumů zhruba každý desátý dospělý obyvatel Česka. Sdružení Solus, přes které si banky a další velké firmy vyměňují informace o svých dlužnících, evidovalo ke konci září závazky po splatnosti u 7,93 procenta Čechů starších osmnácti let.

Foto: Profimedia.cz

ilustrační foto

Článek

To představuje mírný nárůst oproti 7,89 procenta v polovině roku. Mnoho lidí se navíc v minulosti nezadlužilo u bank, ale u nejrůznějších splátkových firem nebo lichvářů - v záznamech registru dlužníků se tak jejich jména nevyskytují.

Zatímco ve druhém čtvrtletí letošního roku klesl podle Solusu podíl dlužníků v osmi krajích České republiky, ke konci třetího čtvrtletí zaznamenaly zhoršení situace všechny regiony kromě Zlínského kraje.

Na pováženou je podle sdružení situace zejména v krajích, které vykazují zhoršení několik čtvrtletí v řadě - v Karlovarském, Olomouckém a Ústeckém kraji.

Problémy mají lidé hlavně na severozápadě ČR

Největší problémy s plněním finančních závazků mají právě lidé na Ústecku (v prodlení s platbou je 14,43 % lidí) a Karlovarsku (13,35 %), naopak poměrně spolehlivě platí složenky obyvatelé Vysočiny (5,33 %) a lidé ve Zlínském kraji (5,41 %).

Solus sdružuje 39 společností. Je mezi nimi 17 nebankovních finančních institucí, 12 bank, tři stavební spořitelny, čtyři telekomunikační operátoři, dvě energetické společnosti a jeden velkoobchodní řetězec.

Dluhy českých domácností u bank se v srpnu podle statistik České národní banky proti předchozímu měsíci zvýšily o 3,9 miliardy korun na 1,14 biliónu korun. Meziročně tak byly vyšší o téměř 50 miliard korun. Podíl úvěrů v selhání, mezi které patří například úvěry více než 90 dní po splatnosti, se na začátku letošního léta u domácností pohyboval kolem 5,2 procenta. Pro srovnání: před třemi lety to bylo 3,7 a před pěti lety pouhých 2,7 procenta.

Reklama

Výběr článků

Načítám