Hlavní obsah

Moratorium končí, řadě lidí hrozí malér

Právo, Novinky, Barbora Buřínská

Ještě tři týdny a splátkové prázdniny skončí. Klienti, kteří využili možnosti odložit splátky svých úvěrů a hypoték, musejí od listopadu opět najet na s bankou dohodnutý režim splácení. Většina tak učiní, nicméně dle současných odhadů bank se s řádným splácením bude potýkat až pětina klientů.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Poslední zářijový den byl zároveň posledním dnem, kdy ještě mohli klienti s úvěrem od bank i nebankovních společností požádat o odklad splátek. Na konci října již všechny odklady skončí a ti klienti, kteří se dosud k pravidelnému splácení svých závazků nevrátili, musejí od listopadu opět začít splácet.

Podle údajů České bankovní asociace využilo možnosti odložit si splátky 13 procent klientů bank. Banky tak vyhověly zhruba 359 tisícům klientů a odložily splácení úvěrů v celkovém objemu 445 miliard korun. Ve dvou třetinách případů se odklady týkaly spotřebních úvěrů, čtvrtinu tvořily hypotéky, pět procent pak úvěry podnikům.

Klienti měli možnost odložit si splátky na tři měsíce do konce července nebo na šest měsíců, tedy do konce října. Jak samy banky uvádějí, někteří klienti se již k pravidelnému splácení vrátili, především pak ti, kteří požádali o tříměsíční odklad splátek.

V problémech až pětina klientů?

Banky ale již evidují případy, kdy část klientů tak dosud neučinila. Například v Raiffeisenbank se podle vyjádření její mluvčí jedná o počet v řádu jednotek procent. „Více než 90 procent klientů, kteří měli odložené splátky úvěrů do 31. července, se vrátilo ke standardnímu splácení," uvedla pro Právo Petra Kopecká.

Klientů s tříměsíčním odkladem splátek je podle údajů bank menšina. Nastává tedy otázka, jak se s přechodem na standardní režim splácení vypořádají ti, kteří by měli začít své závazky opět hradit již od příštího měsíce.

Češi dluží bankám už 1,8 bilionu

Finance

Současná situace kolem šíření nemoci covid-19 je horší než v jarních i letních měsících. Výrazně roste počet nakažených, což s sebou nese i růst počtu lidí v karanténě, kteří nemohou vydělávat, dochází opět k částečnému vypínání ekonomiky, opět hrozí, že se mnoho lidí dostane do finanční pasti.

Počítají banky s tím, že mohou mít klienti se splácením problém? „Co se týče odhadu podílu nesplácených úvěrů, vždy to velmi záleží na vývoji celé ekonomiky, zaměstnanosti a míře a způsobu státních intervencí. Logicky lze očekávat, že pokud ekonomika zpomalí či bude klesat, může podíl nesplácených úvěrů vzrůst,” uvedla pro Právo mluvčí Creditas Lucie Brunclíková.

„U některých klientů očekáváme přetrvávající potíže se splácením i po skončení podpůrných vládních programů. Celé naše portfolio průběžně monitorujeme a snažíme se připravit na různé scénáře, jak našim klientům pomoci,” uvedl pro Právo Patrik Madle z ČSOB.

Jakub Švestka z Expobank byl již konkrétnější: „Očekáváme, že s řádným splácením se bude potýkat 10 až 20 procent klientů z celkového počtu těch, jimž byl odklad splátek poskytnut."

V podobném duchu se pro Právo vyjádřili i zástupci Komerční banky (KB) a České spořitelny (ČS). „Na základě dotazovacích kampaní, které jsme provedli na vzorcích klientů, předpokládáme, že u fyzických osob občanů se do problémů se splácením může dostat cca 10 procent a 20 procent podnikatelů,” uvedl Michal Teubner z KB.

„Předpokládáme, že více než 90 procent klientů, kteří stále využívají odklad splátek, nebude mít problémy s opětovným splácením od listopadu," doplnil Filip Hrubý z ČS.

Guvernér České národní banky Jiří Rusnok v rozhovoru pro magazín Forbes uvedl, že očekává bezproblémový návrat ke splácení u dvou třetin až tří čtvrtin úvěrů s odloženými splátkami. Zároveň očekává mírný nárůst nesplácených úvěrů na zhruba pět až šest procent ze současných zhruba dvou až tří procent. Stabilitu bank to však podle jeho mínění neohrozí.

Individuální přístup

Dlužník v problémech neohrožuje pochopitelně jen sám sebe, svou rodinu, je hrozbou i pro banku. Banky proto apelují na klienty, aby se svou případnou zhoršenou finanční situaci snažili řešit včas a banku o svých problémech informovali.

Banky samy své klienty na konec moratoria a počátek pravidelného splácení upozorňují, jsou dle vyjádření svých zástupců připraveny na individuální řešení.

„Klienti upravený splátkový kalendář již obdrželi a o zahájení splácení budou informováni e-mailem. Pokud klient již nyní ví, že bude čelit problémům se splácením, měl by se obrátit na banku, ta má jednak standardizované způsoby řešení splátkových kalendářů (snížení splátek prodloužením splatnosti úvěru, odklad splátek jistiny atd.), a pokud nejsou vyhovující, vždy lze klientovu situaci řešit individuálně,” upozornil Madle.

Sněmovna podpořila v prvním čtení chráněný účet pro dlužníky v exekuci

Domácí

„Komunikace s klienty je pro nás důležitá, klienty proto systematicky informujeme a připravujeme na blížící se termín návratu ke splácení. Pro banky totiž bude obecně klíčové, aby se jejich klienti po skončení moratoria dostali zpátky do režimu schopnosti dál splácet," uvedl Petr Plocek z UniCredit Bank.

Air Bank klientům nabízí možnost snížení (ale i zvýšení) splátky u půjčky nebo hypotéky zdarma, mohou si to sami jednoduše nastavit v internetovém bankovnictví, i opakovaně. „Pokud se klient dostane i přesto do problémů se splácením, měl by se nám co nejdříve ozvat a situaci s námi aktivně a individuálně řešit,” doplnila mluvčí banky Jana Pokorná.

„Konce moratoria se obáváme, stejně jako se jej obává řada věřitelů. Zvláště v kontextu situace, kdy opět bude více lidí přicházet o příjmy, je těžké začít platit to, co si člověk platit odvykl. O situaci jednáme i přímo s věřiteli a u velké části z nich pozorujeme ochotu ke vstřícnosti vůči dlužníkům. Mezi nejčastěji zvažované nástroje patří snížení splátek díky prodloužení doby splácení,“ sdělil Právu Daniel Hůle z neziskové organizace Člověk v tísni.

Reklama

Výběr článků

Načítám