Hlavní obsah

Lži klientů odhalí armádní detektor už na zákaznické lince pojišťovny

Právo, Jindřich Ginter

Rok co rok, už pět let za sebou roste počet odhalených pojistných podvodů. Činí se ale i detektivové pojišťoven, které jejich týmy posilují. Najímají bývalé elitní policisty, speciální programy hledají rozpory v popisu události. Teď nasazují na zákaznické linky původně armádní zařízení na rozpoznávání lži v hlase.

Článek

Allianz oznámila, že na zákaznické lince pro hlášení pojistných událostí provádí hlasovou analýzu telefonních hovorů. Toto zařízení podle informací Práva úspěšně vyvíjejí a stále zdokonalují především izraelské softwarové firmy.

„Přístroj, který původně vznikl pro armádní účely, pracuje podobně jako detektor lži. Místo tepu a potu se však zaměřuje na hlasovou křivku,“ potvrdil Václav Bálek z Allianz. Lidově řečeno, ten kdo lže nebo fabuluje, má v hlasové křivce odchylky a přístroj to rozezná.

Právě Allianz registruje markantní vzestup zjištěných podvodů - loni jich odhalila 2063 za 110 miliónů korun. O rok dříve to přitom bylo „jen“ 397 kauz za deset miliónů.

Kooperativa hlásí zjištěné podvody za 250 miliónů Kč, což představuje meziroční nárůst o 25 procent.

Černé listiny

Jak Právu potvrdili zástupci pojišťoven, výrazně se rovněž vylepšila provázanost informací mezi jinak konkurenčními pojišťovnami, co se týče podvodníků-recidivistů. Mnozí si tak už neškrtnou u žádné pojišťovny, protože jejich jméno má nálepku „známé firmy“, takže je ani nepojistí.

„Počítačový systém je schopen rychle označit nejen osoby, které jsou pojišťovnám notoricky známy, ale i fyzické nebo právnické osoby, u kterých může vznik škody souviset se špatnou finanční situací firmy,“ potvrdila Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny (ČPP).

Loni odhalili detektivové České pojišťovny pojistné podvody za 437 miliónů korun, což je meziročně o 15 miliónů víc.

Zatímco před rokem 2012 se objem odhalených pojistných podvodů u ČP držel pod hranicí 400 miliónů korun, poslední dva roky tuto hranici výrazně přesáhl. V porovnání s rokem 2005 jde o téměř 95% nárůst.

Nafukují se reálné škody

„Celková čísla loňského roku podtrhují dlouhodobý trend častějších podvodů v menším objemu. Oproti roku 2010 je jejich počet víc než dvojnásobný. Spouštěčem bývá zpravidla reálná škoda, kterou se pachatelé snaží uměle navýšit pro své obohacení,“ konstatoval Jiří Cívka z Generali.

Skokový růst pojistný podvodů je podle něho v životním a úrazovém pojištění. Zatímco v loňském roce šetřili detektivové Generali pouhé dva případy, loni to bylo už 82 případů. Zpravidla se jednalo o fingované úrazy, záměrné uvádění nepravdivých informací o původu a rozsahu zranění, účelové prodlužování doby léčení či nedodržování léčebného režimu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám