Hlavní obsah

Jak si Češi vybírají e-shop, nejnižší cena vždy nerozhoduje

Novinky, bab

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nízká cena je při rozhodování, jaký e-shop zvolit, často výchozím bodem, ne však tím rozhodujícím. Češi si totiž o e-shopech zjišťují před nákupem dostatek informací a volí ten obchod, který jim nabídne jistotu dodání kvalitního zboží.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Vyplynulo to z průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která mezi více než 1500 respondenty z řad internetových uživatelů zjišťovala, jakou Češi volí strategii nakupování na internetu.

„Přibližně čtvrtina nakupujících se při výběru internetového obchodu pro nákup zboží podívá nejdříve do několika různých e-shopů a mezi nimi volí nejvýhodnější nabídku. Druhá čtvrtina vyhledá ve srovnávači nejlevnějšího prodejce a následně se snaží zjistit co nejvíce informací, podle kterých se rozhodne, zda nákup opravdu uskuteční,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Podle průzkumu pak další pětina lidí jde rovnou do e-shopu, se kterým má dobrou zkušenost a nakoupí v něm. ”To vnímám jako velmi dobrou zprávu pro obchodníky – zákazníci se v případě pozitivních zkušeností s nákupem znovu vrátí,” dodal Vetyška.

Každý sedmý nakupující si e-shop zvolí podle uživatelských recenzí internetových obchodů.

Výběr e-shopu závisí i na typu kupovaného zboží

Při výběru e-shopu k nákupu však hraje roli i typ kupovaného zboží. U počítačů, bílé i černé elektroniky nebo mobilních telefonů je u přibližně tří z deseti respondentů prvním faktorem výhodná cena, zatímco oblíbený a vyzkoušený obchod volí zhruba každý šestý až sedmý dotázaný.

Naopak u bot a oblečení je na prvním místě dobrá zkušenost – do oblíbených e-shopů se pro módu vrací více než čtvrtina nakupujících, zatímco vyhledávání podle ceny volí jen necelá pětina.

„Móda či módní produkty mají velkou výhodu – zákazníci vědí, že konkrétní internetový obchod vyhovuje jejich vkusu, a nakupují tak opakovaně na stejném místě. Naopak při výběru mobilního telefonu se jedná o stejný výrobek u mnoha prodejců – a zde hraje roli cena, i když ne zcela rozhodující. Zákazníci stále více dávají přednost vyzkoušeným e-shopům,“ uvedl Vetyška.

Průzkum také ukázal, že klesá i počet lidí, kteří si zboží ještě před zakoupením v e-shopu, vyzkouší v kamenné prodejně.

Zatímco v roce 2012 se kvůli vyzkoušení zboží před objednáním za žádných okolností nebo zcela výjimečně nevydala do tradiční prodejny třetina nakupujících, v roce 2015 už to byla téměř polovina.

Anketa

Jak si vybíráte e-shop?
Nejdříve se podívám do několika různých e-shopů a mezi nimi pak zvolím nejvýhodnější nabídku.
8,7 %
Vyhledám si ve srovnávači nejlevnějšího prodejce a snažím se o něm zjistit co nejvíce informací.
45,5 %
Jdu rovnou do e-shopu, se kterým mám dobrou zkušenost a nakoupím v něm.
24,9 %
E-shop si zvolím podle uživatelských recenzí internetových obchodů.
9,1 %
V e-shopech nenakupuji.
11,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1285 čtenářů.

Reklama

Související články

Zboží skladem by mělo být ihned k dispozici

Časté stížnosti spotřebitelů se týkají nejasností v deklarované dostupnosti zboží na webových stránkách českých e-shopů. Největší problémy přitom vyvolává...

Výběr článků

Načítám