Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Finanční poradna: Co je třeba si ohlídat při změně dodavatele energií

Změna dodavatele energií v českých domácnostech již není nic neobvyklého. Hlavní motivací je pochopitelně snaha ušetřit, ovšem může se stát, že odchod od stávajícího dodavatele může vést i k tomu, že zákazník nakonec bude platit více než původně. Ve spolupráci s odborníky ze spotřebitelské organizace dTest přinášíme rady a tipy, jak vybrat nového dodavatele energií a na co si přitom dát pozor.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Finanční poradna: Co je třeba si ohlídat při změně dodavatele energií

První, co byste si měli ověřit, než se do změny pustíte, je to, za jakých podmínek můžete svou stávající smlouvu ukončit. U smluv sjednaných na dobu neurčitou zákon uvádí, že je možné je kdykoliv vypovědět s tříměsíční výpovědní dobou.

Pokud máte ve smlouvě uvedenu výpovědní dobu delší, automaticky se zkracuje na tři měsíce. V případě, že je kratší než tři měsíce, platí tato kratší doba.

Jiné je to v případě smluv na dobu určitou. Ty často nelze vypovědět před uplynutím sjednané doby vůbec, nebo jen se zaplacením vysoké smluvní pokuty.

„Pokud smlouvu nemůžete dohledat nebo se v ní nevyznáte, obraťte se na svého dodavatele s žádostí o sdělení podmínek jejího ukončení, a to nejlépe v písemné podobě. Pokud vám dodavatel nebude chtít tyto informace sdělit, požádejte alespoň o kopii smlouvy, včetně všech dodatků, obchodní podmínky a ceníky. Někdy je zaslání kopie smluvní dokumentace zpoplatněno, takovou informaci lze opět dohledat v ceníku,“ uvedla Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Co všechno sledovat u ceny energií

Abyste skutečně ušetřili, je třeba se dívat nejen na cenu za množství odebrané energie včetně DPH, ale i na takzvaný stálý měsíční plat – fixní částku placenou měsíčně bez ohledu na spotřebu energie, upozorňují odborníci z dTestu.

Můžete se setkat i s tím, že vám dodavatel energií nabídne spolu s dodávkou elektřiny či plynu i další služby - nejen záměčníka či instalatéra, ale i nejrůznější druhy pojištění. V takovém případě je třeba si ověřit rozsah nabízených služeb i jejich cenu a zamyslet se i nad tím, zda tyto služby skutečně potřebujete.

Nabídky dodavatelů energií můžete porovnat i na stránkách Energetického regulačního úřadu (ERÚ) prostřednictvím srovnávačů. Ovšem ne všechny nabídky jsou veřejné, takže se vám vyplatí oslovit vybrané dodavatele. Obrátit se můžete i na stávajícího dodavatele, zda vám nabídne lepší cenu.

Pozor na podomní prodejce

„Nejvýhodnější nabídka za vámi zpravidla nepřijde sama, proto nepodepisujte nic podomním prodejcům a ostražití buďte i při telefonátu ohledně svých dodávek energií. Pouhý podpis dokumentu prezentovaného například jako potvrzení o návštěvě nebo sjednání služby spočívající v hlídání cen energií či vyslovení slůvka 'ano' při telefonátu může vést k uzavření smlouvy, jejíž podmínky nebudete znát,“ upozornila Hekšová.

Jak Hekšová dále uvedla, měli byste v nové smlouvě hledat i zmíněné smluvní pokuty, které vám hrozí, když budete chtít nového dodavatele změnit.

Od nové smlouvy můžete bez sankce odstoupit jen v případě, že jste ji uzavřeli mimo obchodní prostory dodavatele (při podomním prodeji) nebo třeba telefonicky, a to ve lhůtě 14 dní od jejího uzavření. Bez sankce takto uzavřenou smlouvu můžete vypovědět ve lhůtě do 15 dnů od zahájení dodávek podle nové smlouvy.

Jak změnu provést

Změnu dodavatele můžete provést sami, tím že stávajícímu smlouvu vypovíte a následně uzavřete novou s vybraným dodavatelem. Častějším způsobem je ale to, že za vás smlouvu vypovídá nový dodavatel na základě udělené plné moci.

Od nového dodavatele začnete energie odebírat obvykle za jeden až tři měsíce, pokud je vaše smlouva sjednaná na dobu neurčitou. U smlouvy na dobu určitou to může trvat déle v závislosti na uplynutí sjednané doby závazku.

„Někdy se může proces změny dodavatele zkomplikovat či prodloužit kvůli administrativnímu pochybení nebo například chybě ve vašem jméně. Komplikací může být i to, že původní smlouva je vedena na jinou osobu než na toho, kdo žádá o změnu dodavatele. Typicky se jedná o situaci, kdy původní smlouvu uzavřel již zemřelý člen domácnosti. V tomto případě je nutné většinou požádat o přepis odběrného místa na jinou osobu a až poté provádět změnu dodavatele,“ doplnila Hekšová.

Pozor na černý odběr

Pokud na sebe původní a nová smlouva nebudou bezprostředně navazovat, může dojít k takzvanému černému odběru.

O datu zahájení dodávky podle nové smlouvy vás bude nový dodavatel informovat. Od původního dodavatele pak obdržíte závěrečné vyúčtování, kterým dojde k vyrovnání vašich závazků.

Neusněte na vavřínech a hlídejte si i nového dodavatele, může totiž zdražit či změnit smluvní podmínky a nemusí vás o tom individuálně informovat. Takovou změnu smlouvy pak můžete využít k další výměně dodavatele energií.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků