Hlavní obsah
Třetina lidí dostala z e-shopu poškozenou zásilku zboží. Foto: Profimedia.cz

Češi jsou mazaní, strategii ušetřit maximum volí i pro nákup na internetu

Každý třetí zákazník e-shopu zažil po obdržení vytouženého balíku zklamání v podobě poškozené zásilky. Češi považují kvalitu balení za důležitou, ovšem na životní prostředí se příliš neohlížejí. Dvě třetiny zákazníků by totiž odmítly ekologicky šetrný obal, kdyby za něj byl účtován sebemenší poplatek navíc. Právě cena je kritérium, které klienty e-shopů zajímá nejvíce.

Třetina lidí dostala z e-shopu poškozenou zásilku zboží. Foto: Profimedia.cz
Češi jsou mazaní, strategii ušetřit maximum volí i pro nákup na internetu

Vyplývá to z výzkumu společnosti Mail Step realizovaného prostřednictvím výzkumné agentury Data Collect.

Za poškozenou zásilku může většinou přepravce

K provozu e-shopu nepatří jen virtuální výkladní skříň, ale i sklad zboží, jeho balení a samozřejmě přeprava k zákazníkovi.

„V zájmu prodejce je nejen naskladnit kvalitní zboží, ale i zajistit jeho bezpečnost od skladování přes zabalení po úspěšné doručení na cílovou adresu. Klient totiž často hodnotí celou službu komplexně – i když mu nakonec dorazil skvělý mobil, obchodu se příště vyhne, pokud vázla doprava nebo byla krabice s telefonem otřískaná,“ uvedl Jan Rozlivka, ze společnosti Mail Step.

Byla vám někdy z e-shopu doručena poškozená zásilka?

Foto: David Ryneš, Novinky

Průzkum ukázal, že kvalita balení v tuzemských obchodech je většinou dobrá, spokojeny jsou s ní dvě třetiny zákazníků. Přesto měla po rozbalení zásilky třetina Čechů důvod k reklamaci kvůli jejímu poškození. Bohužel o něco větší smůla stíhá ženy. Dvě procenta zákazníků dokonce tvrdí, že jim poškozené zboží dorazilo už několikrát.

Sedm z deseti lidí vidí chybu na straně dopravce zboží, který pravděpodobně zacházel s balíkem necitlivě. Každý osmý si pak myslí, že za poškození nese vinu prodejce.

Ekologie? Dobře, ale nesmí to stát ani o korunu víc

Ačkoliv účelnost jasně vede, v 21. století se do popředí dostávají i otázky šetrnosti k životnímu prostředí. Materiály, které přírodu tolik neohrožují, však bývají dražší než klasická balení.

„Čechům se myšlenka ekologie sice zamlouvá, často s ní ale skončí ve chvíli, kdy se dozví, že by je to mělo něco stát,“ upozornil Rozlivka. Z průzkumu totiž jasně vyplynulo, pokud by Češi měli za ekologické balení zaplatit drobný příplatek, dvě třetiny lidí by takový e-shop odmítly.

Velkorysejší než muži jsou ženy - každá třetí by byla zaplacení vyšší ceny spíše nakloněna, osm procent žen dokonce tvrdí, že by právě takový obchod vyhledaly.

Do kamenného obchodu pro radu, v e-shopu levný nákup

Kupujete-li v jednom obchodě trika velikosti M, neznamená to, že vám u konkurence nebude malé L. Kupovat oblečení přes internet jen podle oficiálního označení velikosti je tedy velmi ošidné a klienti si oděvy před nákupem chodí často vyzkoušet.

Ovšem u jiného druhu zboží se už jedná o vychytralou strategii. Sedm z deseti zákazníků si vybrané položky před zařazením do virtuálního košíku přijde otestovat do kamenné prodejny. Zboží si nejen prohlédnou, ale i vyzkouší, nebo si nechají poradit vyškolenými prodejci. Poté spěchají domů a vybrané lyže nebo tiskárnu si objednají u konkurence – přes internet a levněji.

„Nejčastěji se jedná o elektro, tam se k takovému postupu přihlásila polovina mužů. U žen si elektro chodí prohlédnout jen každá třetí klientka, dámy však zase mají větší zájem o módu,” uvedl Rozlivka.

Tyto testovací výpravy do obchodů zdaleka nejsou doménou mladých, hlásí se k nim i lidé starší 65 let.

Používáte při nákupu zboží v e-shopech internetové srovnávače cen?

Foto: David Ryneš, Novinky

Cenu si lidé ověří ve srovávači

Poté, co si Češi vysněné zboží vyzkoušeli v kamenné prodejně a definitivně se rozhodli ho koupit, dále hledají způsoby, jak ušetřit. Pomáhají jim v tom srovnávače cen, které alespoň někdy využívá 93 procent zákazníků.

Skoro polovina lidí tak činí při každém nákupu. Tento způsob šetření využívají obě pohlaví stejně, trochu více populární je u mužů.

Anketa
Byla vám někdy z e-shopu doručena poškozená zásilka?
Ano, alespoň jednou
32.3 %
Ano, opakovaně
5.1 %
Ne, nikdy
57.6 %
V e-shopech nenakupuji.
5 %
Celkem hlasovalo 3730 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků