Podle ČSÚ se podíl lidí nakupujících na internetu rok od roku zvyšuje. V roce 2018 si nějaké zboží či službu takto pořídilo 54 procent Čechů starších 16 let, tedy 4,8 milionu lidí.

„Přitom ještě před deseti lety tak kupovala zboží pouze pětina Čechů. V roce 2005 to bylo pouhých pět procent lidí,” doplnila Lenka Weichetová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.

Mladí lidé a ženy s malými dětmi

Na internetu nakupují především mladí lidé ve věku 25 až 34 let, až čtyři pětiny z nich.

Pořizování zboží či služeb přes internet se nejčastěji věnují ženy s malými dětmi (83 procent) či lidé s vysokoškolským vzděláním (76 procent). Na druhou stranu tento způsob nakupování tzv. na dálku provozuje jen každý šestý senior.

Tři z deseti nákupů v e-shopech tvoří oblečení, obuv a různé módní doplňky.

Lístky na kulturu si přes internet objednává 15 procent osob, na sportovní akce pak pět procent lidí. Více než pětina lidí si přes internet zajistila i ubytování, každý devátý si koupil letenky či jízdenky.

On-line si Češi kupovali i kosmetiku a drogerii, přes e-shopy si kosmetické a drogistické zboží pořídil zhruba každý šestý až sedmý. Více než desetina lidí si na internet koupila sportovní vybavení, desetina pak shodně spotřební elektroniku a další vybavení domácnosti.

„Stále větší počet lidí nakupuje na internetu potraviny. Od roku 2010, kdy byl tento podíl téměř nulový (necelé jedno procento), vzrostl na sedm procent. Zvyšuje se také on-line prodej zboží každodenní spotřeby, léků či vitamínů,” dodala Weichetová.

Muži utrácejí větší částky

Ženy nakupují na internetu nejvíce oblečení a obuv (37 procent), kosmetiku (24 procent), hračky a stolní hry (11 procent), potraviny (9 procent) či léky a vitamíny (9 procent).

Oblečení je nejžádanější položkou i u mužů, oproti ženám je však pořizuje jen pětina z nich. Muži dále nakupují elektroniku (15 procent), sportovní potřeby (14 procent) a vybavení domácnosti (13 procent). Desetina mužů nakupuje počítače nebo jejich příslušenství.

Lístky na kulturu pořizují častěji ženy, 17 procent z nich oproti 13 procentům mužů. Naopak vstupenky na sportovní utkání jsou hlavně doménou mužů (8 procent proti 2 procentům).

Za více než 10 tisíc korun nakoupila během tří měsíců více než pětina mužů oproti 16 procentům žen. Z osob různého věku zaplatili na internetu nejvyšší částky osoby ve věku 35 až 44 let. Úplně nejvíce utrácejí vysokoškolsky vzdělaní, z nich asi třetina nakoupila za více než 10 tisíc korun.

Může se vám hodit na Firmy.cz: