Co říkáte vývoji povinného ručení v České republice?

Vývoj trhu povinného ručení významně ovlivňují především rychle rostoucí ceny oprav, kterým neodpovídá nárůst ceny pojistného. Nejvíce rizikoví jsou ti klienti, u kterých je pravděpodobnost dopravní nehody vyšší. Jde zejména o přepravní společnosti, tahače nebo klienty, kteří najedou skutečně hodně kilometrů, jezdí v hustém provozu nebo jsou ještě nezkušenými řidiči. U těchto skupin klientů pojišťovny nevybírají dostatečné pojistné, které by pokrylo náklady spojené se škodami.

Stále častěji se hovoří o samořiditelných vozidlech, která zřejmě koncept povinného ručení zcela změní. Jakou vidíte budoucnost pojišťovnictví, pokud se vývoj v automobilovém průmyslu bude ubírat směrem k autonomním vozidlům?

Je pravdou, že masivnější zavedení autonomních vozidel zásadně ovlivní systém povinného ručení. Na druhou stranu ale riziko bude existovat stále, odpovědnost se jen přenese z člověka na techniku. Takže nějaká forma pojištění odpovědnosti bude stále určitě potřeba.

Reálně si ale můžeme říci, že jsme teprve na počátku a že to ještě bude běh na dlouhou trať. Jen vytvoření dostatečné infrastruktury a také příslušného právního rámce bude ještě vyžadovat spoustu času. Není ale od věci se i na tyto změny postupně připravovat.

Letošní extrémně horké léto dalo za pravdu klimatologům, kteří tvrdí, že na výkyvy počasí si budeme muset zvyknout. Nebude s tím mít pojišťovnictví problém?

Extrémní výkyvy počasí jsou samozřejmě pro pojišťovnictví velkou výzvou, ale jsou také důvodem k samotné existenci našeho oboru. Je na nás, abychom dokázali rizika co nejlépe předpovídat, správně oceňovat a také pomáhat našim klientům vhodným způsobem jejich majetek a zdraví chránit.

Vaše pojišťovna už přes dva roky nabízí možnost získat povinné ručení podle ujetých kilometrů. Jaký je o to zájem?

Rostoucí počet majitelů aut, kteří náš produkt využívají, je jednoznačným důkazem, že pojištění „Málo jezdíš, málo platíš“ byla trefa do černého. Toto povinné ručení, založené na tom, kolik kilometrů se svým vozem ujedou, si sjednalo už více než 200 tisíc řidičů.

Jak často by obecně lidé měli své pojistky kontrolovat, případně měnit?

Pojištění je většinou spojené s potenciálně nepříjemnými životními událostmi, a tak se mu klienti bohužel věnují méně, než by měli. A protože i průzkumy dokazují, že až devět z deseti lidí si už po roce přestává vybavovat detaily u svých pojistných smluv, jsem přesvědčen, že ověřit si minimálně jednou ročně správné nastavení u sjednaných smluv by mělo být dobrým pravidlem. A pokud lidé budou preferovat i větší četnost, budeme jen rádi. Vždy rádi své klienty v pojišťovně přivítáme.